Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hybrid energisystem for små fiskefartøy

Alternative title: Hybrid electric energy system for small fishing vessels

Awarded: NOK 5.4 mill.

According to the Norwegian seafood council Norway are exporting 36.6 million meals of seafood every day. This is food which are sustainable harvested and which have a very low carbon footprint compared with most alternative food available. Still, there are a potential for making this food even more environmentally friendly. Fossil fuel is by far the most important energy carrier for the global fishing fleet. By changing from fossil fuel to hydroelectric power carried in batteries on board the fleet, food from the ocean space will be an even more sustainable alternative than it is today. Fuel is one of the main costs for the fishing fleet. New battery technology and electric solutions from the car industry makes it plausible to achieve economic gain by substituting fuel with electricity in parts of the operations or in whole the operation. In this project we will investigate how to best electrify a small fishing vessel to achieve maximum gain and effect. In a previous project Selfa Arctic built a vessel with a hybrid electric propulsion system. This prototype will be used as a full scale laboratory where energy balance will be logged and analysed by SINTEF and Siemens. It will be operated by a commercial fishing company and experience from operations in real condition will be achieved. The eco-friendly fishing vessel for tomorrow will during this project be made possible.

Selfa har gjennom prosjektet fått dokumentert effekten i form av reduserte klimagassutslipp ved anvendelse av hybrid fremdriftsløsning på et kystfiskefartøy i normal operasjon. Prosjektet har også fått optimalisert propell- og motorstørrelse, samt dokumentert effekter i form redusert støy om bord.

Prosjektet skal utvikle hybride fremdriftssystem for små fartøy i kystfiskeflåten, basert på en kombinasjon av dieselmotor og batteripakke, og dokumentere lønnsomheten, miljøeffekten og arbeidsmiljøeffekten av slike systemer sammenlignet med konvensjonell dieseldrift. Prosjektet vil også kartlegge mulighetene for å erstatte dagens hydrauliske dekksmaskineri med helelektrisk utstyr og slik danne en ny plattform for elektrifiserte kystfiskefartøy. Selfa Arctic AS gjennomførte i 2013-2014 et forprosjekt med formål om å vurdere lønnsomheten og miljøeffekten ved bruk av hybride fremdriftsløsninger for små kystfiskefartøyer. Forprosjektet ble finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) og analyserte alternative fremdriftsløsninger for fartøyer i størrelsesklassene 11 meter og 15 meter. Utgangspunktet var fiskernes behov og krav til et sikkert og effektivt fiske. I forprosjektet ble det gjort grove vurderinger av miljøeffekten ved bruk av hybride fremdriftsløsninger. Beregningene indikerte at det finnes et potensiale for 40% reduksjon av CO2-utslipp fra hele sjarkflåten. Selfa Arctic AS bygget en prototyp med hybrid fremdriftssystem med støtte fra Transnovas Miljøteknologiprogram. Denne er under konstruksjon og skal etter planen sjøsettes innen utgangen av 2014. Av konsesjonsmessige årsaker var det nødvendig for Selfa å selge denne til en fisker for å kunne teste den i ordinært fiske. Prototypen vil derfor kunne fungere som et laboratorium for verifisering av resultatene fra forprosjektet. Selv om båten er solgt så tar Selfa den økonomiske og driftsmessige risikoen gjennom en gjenkjøpsavtale, ettersom båten bare er en prototyp som på ingen måte er kommersielt klar for markedet.

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2