Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Trimaran forprosjekt OC TwinBow

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Manager:

Project Number:

248740

Project Period:

2015 - 2015

Organisation:

I 2009 var en av stifterne i Oilcraft, Stian Teige, med på en skipsdesign konkurranse. Designet gikk helt til topps og vant konkurransen.I etterkant har det blitt videreutviklet og beskyttelsen på deler av designet er utvidet til en rekke land. Dette gjelder alle EU land samt Singapore, USA, Russland, Kina, Brazil, Australia m.fl. Verdiskapningen vil kunne gi ringvirkninger til verksted og underleverandører, og vise innovasjon og nytenkning. Det er viktig for å befeste at Norge er teknologiledende innenfor dette området. Det er nok nasjoner som kopierer, det gjelder å holde seg i forkant. Oilcraft har også utviklet et konsept som er en blanding mellom en trimaran og et monohull skrog. I dette forskningsprosjektet så ønsker vi primært å fokusere på denne trimaranløsningen kombinert med dobbelbaugløsninge for å kombinere egeneskapene skissert i pkt 1-5 ovenfor. Denne typen skrog vil være veldig spennende for å møte utfordringer knyttet til flere momenter. 1: Seismikk: Dette er fartøy som trenger høy stabilitet og stor bredde for å kunne operere best mulig. 2: Trålere: Når man tråler etter krill/fisk i arktiske strøk, så er det en stor utfordring å beskyttet trålposen for is. Konseptet som Oilcraft ønsker å forske videre på, vil være med å beskytte trål-bruket i langt større grad med skrogformen enn hva konvensjonelle fartøy klarer. 3: Offshore: Offshorebransjen beveger seg mot større løfteoperasjoner. Produksjonen av olje vil i framtiden bli i større grad håndterte av subseafabrikker. Dette setter høye krav til løfteutstyr som kan håndtere tyngre løft. Igjen setter dette krav til fartøy med nok stabiliteten øker fartøyene sin lengde vesentlig, og en bygger bare større og større fartøy for å kunne håndtere dette. Med den bredden som Oilcraft sitt konsept har, så vil man kunne håndtere last på en sikrere måte, samt få et større bakdekk iforhold til lengde på fartøyet.

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2