Back to search

TRANSPORT-Transport 2025

Case-Based Reasoning for Vind- og friksjonsvarsling

Alternative title: Case-Based Reasoning for Wind- and Friction warning

Awarded: NOK 0.10 mill.

By applying the same datamodels used in Artificial Intelligence the target of the project is to build a system wich take into consideration both former experiences and real time data to predict how friction will develope in near future. Earlier experiences with closings will be used in combination with data from weather stations wich continually measures wind and friction on high mountain crossings. These datasets will be supplemented with data from vehicles crossing the mountain. This system will be used by entrepreneurs to do preventive maintenance. In addition the system will provide information to transportes about future closing and thereby giving them the opportunity to further plan their transport. Last but not least the project will develope a driving assistance system to ensure sufficient friction for HGV on the mountain crosing

Statens vegvesen har på alle høyfjellsoverganger såkalte klimastasjoner. Disse måler en rekke parametere som nedbør, temperatur, lufttrykk, vind og duggpunkt. Etter en dramatisk bussulykke på Dovre i 2011, der sterk vind i kombinasjon med dårlig friksjon var sterkt medvirkende til ulykken, ble noen overganger utstyrt med friksjonsmålere. For å videre utvikle varslingen på fjelloverganger er noen også blitt utstyrt med siktmålere. De ovennevnte sensorer er hver for seg gode til å si hvordan situasjonen er der de står og i et begrenset område rundt. For å kunne dekke hele fjellovergangen og generalisere til flere fjelloverganger, er det påkrevd med et mer finmasket sensornett. Dette prosjektet ser for seg å benytte et allerede pågående forskningsprosjekt. Statens vegvesen, NTNU og Sintef er allerede involvert i et prosjekt sammen med Vovlo technologies hvor man henter friksjonsforhold fra bilen (V2X). Prosjektet har navnet Road Status Information (RSI). I RSI etableres en demonstrasjon hvor man benytter 500 biler i Norge. I tillegg vil biler fra 2016 modellen og utover ha denne teknologien som standard. Med en flåte med biler som kontinuerlig måler friksjon, vil man kunne dekke hele fjelloverganger på en bedre måte. Med et så godt utbygd sensornettverk er tanken at man skal kunne benytte sensor-data sammen med tidligere erfaringer for å forutsi hvordan forholdene vil utvikle seg fram i tid, samt gi råd om mulige tiltak basert på virkningsgraden av tidligere tiltak. CBR er basert på en psykologisk teori om at mennesket lagrer kunnskap i situasjonsbestemte observasjoner, såkalte cases, og at man resonerer basert på generalisering av disse tidligere observasjonene. På grunnlag av dette vil et CBR-system kunne bygges, og fortløpende overvåke situasjonen på de mest utsatte strekningene på E6 Dovrefjell. En slik prediksjon vil kunne ha flere effekter. Både med tanke på trafikksikkerhet, fremkommelighet og forutsigbarhet samt et mer effektivt vintervedlikehold av veier. Se

Funding scheme:

TRANSPORT-Transport 2025