Back to search

PROFORSK-Skole og samfunn

Landsdekkende utvidelse av skoleprosjektet "Livet i fjæra"

Alternative title: Preparations for nationa-wide application of the scientist-schoolcollaboration "Livet i fjæra"

Awarded: NOK 0.50 mill.

The project "Livet i fjæra" (Life in the littoral zone) has developed new approaches for collaborations between schools and natural science to establish direct links between the pupils and the researchers: In the centre is the goal that these collaboration will result in mutual benefit and improved knowledge for both parts. After more than five years collaboration with local schools in Bergen, Norway, the extension beyond the municipality and county of Bergen and Hordaland moves to nation-wide scale and even beyond the school settings. The project has during the project period strengthened the personal resources involved in administration, coordination and information between partners and potential partners and the public. This is achieved so far by IMR employees, with dedicated time for this, and at times assisted by students having work practice within the project, through the PRIME-project within the Centre for Excellent Education in Biology (BioCEED) at the University in Bergen. The end-result is to present well-structured basic resources for teachers to find sufficient information and tools to step into the scientist roles as field leaders. Growing numbers of primary, secondary and high schools are collaborating or informed about the project and will test the produced field materials and guidelines being developed. At the end of the project, also commercial activity centres, school camp provider and knowledge and experience centres have shown interest in the products, now available at the internet portal www.Skoleportalen.imr.no and the introction video on youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Du3TzonHa8k Further development will be done in the next year, as the project has now been included in the ?information bank? of the newly launched large-scale environmental programme ?Frisk Oslofjord? and the IMR-priority on ?Dugnad for Havet?. Our hope to establish this offer to schools and the public as an established as an integrated service, offered by IMR. The support by NRC has been absolutely necessary for the development from ideas to the running project now in place.

I konseptet har både matematikk og naturfag stått sentralt, men også andre fag er bakt inn (for eksempel bruk av norsk muntlig og skriftlig og geografi). Konseptet har vist seg å egne seg bra til å implementere flere fagfelter ved skolene, som bruk av matematiske modeller, naturfag, rapportskrivning og vitenskapelig metode. Utforskende læring har stått sentralt, mens lærerne har stor frihet til å velge sin egen måte å formidle på. Det var et viktig poeng at elevene arbeider med reelle problemstillinger, og at de opplever undervisning for bærekraftig utvikling i praksis. Det har vist seg å være en utstrakt interesse for konseptet, ikke bare fra skoler men også vitensentre og private kursaktører. Konspetet vil derfor bli videreført framover og utviklet til å bistå også andre aktører enn skolene. Det har vist seg at konseptet, som antatt, er er tilbud med stort potensial for brukere, voskne som barn.

Prosjektet "Livet i fjæra" (LIF) etablerer en ny måte for samarbeid mellom skoler og forskning, med direkte kontakt mellom forskere og elever, der gjensidig nytte både for elever og forskere står sentralt. Fra å involvere få skoler i starten er neste steg å tilby dette til alle skoler i Bergen, før en ytterligere utvidelse til et landsdekkende opplegg. Her vil administrasjon, koordinasjon og informasjon bli avgjørende. Det er nå behov for å ha en dedikert person til denne jobben. Målet er å tilrettelegge et strukturert basistilbud som kan gi lærerne over hele landet tilstrekkelig kunnskap og hjelpemidler til å avholde forskerstøttet feltarbeid. Det som startet som et "dugnads"-basert prosjekt er nådd et kritisk punkt. Med flere involverte skoler trengs det et stabilt knutepunkt for kommunikasjon og koordinering mot skolene og mellom partnerne. Vi søker om midler til dedikert medarbeider, som skal fungere som dette knutepunktet i prosjektet. En slik støtte vil hjelpe prosjektet i overgangsfasen til et langvarig stabilt prosjekt som vil gi glede og nysgjerrighet for forskning og hav hos elevene. Prosjektet går ut på at elevene skal samle inn og registrere biodiversitet i fjæra, samt å få en egen forskningsoppgave som skal rapporteres og publiseres. Registreringene går inn i en sentral database på miljølære.no, lenkes til artsdatabanken og være tilgjenglig for forskere og skoler. Omfanget av forskningsoppgavene tilpasses det enkelte trinn og skolenes kapasitet. Det utvikles lærerkurs for lærere som føler behov for å styrke sin kompetanse. Videre blir det utviklet feltmateriell så elevene selv kan identifisere artene. I dag er mye av dette på plass eller under utvikling. Vi er trygge på at prosjektet er gjennomførbart. Vi håper NFR/Proforsk vil bidra til denne gradvise oppskaleringen mot en landsdekkende lansering innen 3 år. NFR sitt bidrag vil være til den koordinerende deltidsstillingen, samt tilføre noe midler til reisestøtte for skoler og materiellutvikling.

Funding scheme:

PROFORSK-Skole og samfunn

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project