Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av ny, energieffektiv og sikker inertgassgenerator for cargotanker på skip

Alternative title: Development of a new, energy efficient and safe inert gas generator for cargo tanks on ships

Awarded: NOK 0.15 mill.

Inert gas is used to prevent fire and explosion in cargo tank systems on ships that are carrying crude oil, hydrocarbon gases or refined oil products. For production of inert gas on board large ships, Maritime Protection AS has developed a system that is installed on ships world wide. The inert gas is produced by combustion of heavy oil or marine diesel and it is very important that the system is reliable and safe. The system ensures that cargo tanks and connected items do not contain any oxygen before, during or after filling or emptying of the tanks, as this would represent fire and explosion hazards that would threaten both people and environment. Inert gas systems are imposed by regulations for large tankers, and it is expected that the regulations will be extended to include smaller ships as well. Scaling of the system will be very challenging as the dimensions of existing inert gas systems are big and the production is very energy consuming. There will therefore be a need for more compact, energy efficient and safe systems for production of inert gas on board. To develop energy efficient and safe products in this respect, a more scientific based approach especially on industrial simulation technology will be used. By detailed, three dimensional simulation of turbulent flow and combustion in the inert gas system, new knowledge and understanding of the physical processes are achieved, which can be used as basis for new solutions for design and operation. This would enable Maritime Production to develop improved and new technology for production of inert gas on board tankers, and thus contribute to development of leading maritime technology for the world market based on Norwegian competence and expertize.

Inert gass benyttes til å forhindre eksplosjoner og brann i cargotanker og rørsystem ombord på skip som transporterer råolje, hydrokarbongasser og raffinerte oljeprodukter. Maritime Protection AS har for dette formålet utviklet et system som brukes på skip over hele verden, og som består av en kombinasjon av et brennkammer og en scrubber, som begge kjøles med sjøvann for produksjon av inert gass ombord på skip. Inert gassen tilføres tanker og rørsystem for å sørge for at de ikke inneholder oksygen før, under og etter fylling og tømming, og marin diesel eller tungolje benyttes som brensel for å produsere avgass som så benyttes som inert gass. Det er svært viktig at systemet er pålitelig og sikkert i drift, og dermed trygt i forhold til mennesker og miljø. Systemer for produksjon av inert gass er pålagt gjennom regelverk for store tankskip. En utfordring med disse systemene er at de tar stor plass og bruker mye energi. Det er forventet at pålegg om system for inertgass vil komme for mindre båter, og dette vil gi betydelige utfordringer i forhold til skalering av anlegget. Det er derfor et generelt behov for mer kompakte, driftsikre og energieffektive systemer for produksjon av inert gass ombord på tankskip. For å kunne utvikle energieffektive og sikre produkter for dette formålet må mer vitenskapelig fundamentert FoU-arbeid basert på bl.a. industriell simuleringsteknologi benyttes. Gjennom detaljerte, tredimensjonale beregninger av turbulent strømning og forbrenning i inertgassanlegget vil en bli i stand til å frambringe ny kunnskap om og forståelse av prosessene som skjer, noe som deretter kan brukes til å finne nye og bedre løsninger for både design og drift. Dette vil kunne gjøre Maritime Protection AS i stand til å forbedre og utvikle ny teknologi for produksjon av inert gass, og bidra til at norsk kompetanse og norske maritime systemer for forbrenningsbasert produksjon av inert gass på skip blir ledende på verdensmarkedet.

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2