Back to search

PROFORSK-Skole og samfunn

UNDRING, NYSGJERRIGHET OG BEGEISTRING: En forutsetning for sann læring og forskertrang

Alternative title: AMAZEMENT, CURIOSITY AND ENTHUSIASM: A prerequisite for true learning and in research

Awarded: NOK 0.50 mill.

In collaboration with the schools in the municipality of Lunner and the Natural History Museum in Oslo, we have asked ourselves why the interest in research and especially related to science and technology is declining? Is it related to the teaching methods at Norwegian schools, do we start at the wrong end? Which way did the first scientists go? A phenomenon aroused curiosity and wonder. The act was the first conscious step, which, after much wonder, patience and enthusiasm, led to discoveries of legality. Our experience is that it is possible to facilitate more experience-based teaching at schools, which more widely utilizes the school's vicinity and allows the pupils questions to shape the teaching. The measures described in our work, involves the teacher's experience with class management, external prerequisites such as curriculum, timetable and the local surroundings of the school. In our work we have described the measures carried out at the schools in Lunner municipality the results of these.

Læreplaner: Utkastet til de nye læreplanene i fagfornyelsen gir bedre rom for erfaringsbasert læring og tverrfagelighet. Undervisningmateriell: Vi har i fellesskap utviklet undervisningsmateriell som er egnet til å ha med ut, hvor både nødvendig fagstoff og elevoppgaver er samlet. Endringer i skolestruktur: Samlet og sendt inn innspill til skoleledelsen for å få lagt bedre til rette for uteundervisning. Postiv respons. Dokumentasjonspress: Er i løpende dialog med skoleledelsen om å redusere dokumentasjonskrav. Klasseromsledelse og skolekultur: Elevene må trenes i å være ute og læreren trenger tid på å etablere en god læringskultur de er ute. Denne øvinger er kommet langt på de involverte skolene. Tilgang på uteområde: Hensynene for et egnet uteområde er fulgt opp med ledelsen ved hver enkelt skole. Kunnskap: Vi harlyktes i å heve kompetansenivået ved Lunner skolene i vårt arbeide.

Solobservatoriet har gjennom de siste 7 årene utvidet og bygget opp et læringssenter for realfag og naturfag generelt og for astronomi spesielt. Våre besøkende har vært alt fra barnehager, barneskoler, videregående skoler og mange studentgrupper fra universiteter og høyskoler. I tillegg mye besøk fra allmenheten, være seg pensjonistgrupper, husmorlag, foreninger og lag osv. Vi har de siste 4 årene hatt et samarbeid med ca. 20 skoler fordelt på 4 forskjellige kommuner; Lunner, Gran, Nittedal og Jevnaker. Dette samarbeidet har vært basert på midler fra Den Naturlige Skolesekken, administrert av Naturfagsenteret på Blindern. Vi har stilt oss spørsmålet om hvorfor interessen for forskning og da særlig knyttet til real- og naturfag er dalende? Henger det sammen med undervisningsmetodene, begynner vi i feil ende? Hvilken vei gikk de første naturviterne? Et fenomen vekket nysgjerrighet og undring. Iaktakelsen var første bevisste skritt, som etter mye undring, tålmodighet og begeistring, førte til oppdagelser av lovmessigheter.

Funding scheme:

PROFORSK-Skole og samfunn

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project