Back to search

PROFORSK-Skole og samfunn

Spillprosjektet ?Handel i det lange 1700-tallet?

Alternative title: Edu-game- Trade in the long 18th century

Awarded: NOK 0.50 mill.

The game "Privilegert" was published August 2017 on the web page: http://www.privilegert-spill.no/ The game is a historical simulation that meets curriculum requeierments in history at vg 2. More specifically it gives students insight into Norwegian economic development from about 1500 to about 1800, and will enable them to analyze social issues in the period, as well as present a historical person and discuss how contemporary social frameworks influenced this person's actions. It also has interdisciplinary learning outcomes related to mathematics and economics. The game uses the historical data related to goods and prices that is made available though the project Historical Customs and ships records and Historical price database, both made by the project group Historically infrastructure at the Norwegian Institute of Local History. From the summer 2018 the company Tidvis as will take over answering questions and other requests. The firm consists of people who made Privilegert.

Spillet skal være en historisk simulering som møter kompetansemål i læreplanen for historie vg 2 studieforberedende studieprogram: gjøre rede for næringsutvikling i Norge fra ca 1500 til ca 1800 og analysere virkningene for sosiale forhold i denne perioden, samt presentere en historisk person og diskutere hvordan samtidige samfunnsrammer påvirket denne personens handlinger. Det skal også ha tverrfaglig læringsutbytte knyttet til matematikk og økonomi. Spillet skal benytte det historiske kildematerialet knyttet til varehandel og priser som er gjort tilgjengelig i prosjektene Historisk toll- og skipsanløpslister og Historisk prisdatabase ved prosjektgruppen Historisk infrastruktur på Norsk lokalhistorisk institutt. Spillet skal være tilgjengelig under en SA-BY-CC lisens, og gis til ndla.no for å nå ut til videregående skoler

Funding scheme:

PROFORSK-Skole og samfunn

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project