Back to search

PROFORSK-Skole og samfunn

Black Math -- en kortfilmserie som blander kunst og kunnskap, det okkulte med det eksakte, det mørke med det matematiske.

Alternative title: BMath -- A series of short films blending arts and science, the occult with the exact, the dark with the mathematical.

Awarded: NOK 0.40 mill.

Dark Math is a series of short films blending arts and science, the occult with the exact, the dark with the mathematical. Based on the uniquely Norwegian, both that which we like to show to the rest of the world, and the dark and gloomy that tends to fall outside the mainstream, we want to create cultural fascination for research as a way of looking at the world. The idea of working systematically in order to answer a question is not unique to researchers: it is human. Research tends to have an image as pure, exact, objective. While to a lot of people these are words of honor, to others they are words of alienation. It?s too much glossy pictures and perfection, and too little emotion, interpretation, and personal preference. By presenting research and scientific thinking in a darker context, with darker themes, we want to make it more emotional, more appealing to other audiences than those automatically attracted to the research universe: those who don?t necessarily look at themselves as researcher material, but could have been. The black and the dark have always been attractive to young people, partly because they are opposed to traditional adult culture. Black can be unifying. By placing the project within this cultural framework, we can bring research and scientific thinking closer to a number of themes that concern the young, and emotions they encounter, that traditional research communication tends to bypass, both consciously and unconsciously. The filmes are intended to be directed by different directors, all with pop cultural skills and backgrounds from music videos, commercials and television. Directors who know how to make even complicated messages visually exciting. The directors will contribute with their own visual expression, thus making the project not only interesting in terms of content, but also innovative in terms of presentation.

Filmformidlingsprosjektet er nylig ferdigstilt, og har i skrivende stund ikke hatt offentlig visningspremiere. De oppnådde virkninger og effekter er dermed begrensede -- enn sålenge. De potensielle virkningene, derimot, er et viktig bidrag til et mer positivt syn på forskning og forskningsbasert kunnskap blant den generelle befolkningen -- særlig dem som gjerne ikke fenges av tradisjonell forskningsformidling; andre målgrupper enn de som automatisk lar seg tiltrekke av forskningens univers.

Dark Math er en kortfilmserie som blander kunst og kunnskap, det okkulte med det eksakte, det mørke med det matematiske. Med utgangspunkt i det unikt norske, både det vi liker å selge til utlandet, og det mørke og dystre som gjerne faller utenfor mainstreamen, ønsker vi å skape kulturell fascinasjon for forskning som en måte å se på verden på. Det å gå systematisk til verks for å få svar på et spørsmål er ikke noe særegent for forskere: Det er menneskelig. Forskning har gjerne et image som ren, eksakt, objektiv. Mens dette for mange er hedersord, er det også ord som er distanserende for mange. Det blir for mye glansbilde og perfeksjon, og for lite følelser, tolkning, og personlige preferanser. Ved å presentere forskning og vitenskapelig tankegang i en mørkere kontekst, med mørkere temaer, ønsker vi å gjøre det mer emosjonelt, mer tiltrekkende også for andre målgrupper enn de som automatisk lar seg tiltrekke av forskningens univers: De som ikke umiddelbart ser på seg selv som forskermateriale, men som kunne vært det. Det svarte og mørke har alltid vært tiltrekkende for unge, blant annet fordi det står i opposisjon til tradisjonell voksen kultur. Svart kan være samlende. Ved å plassere oss i denne kulturelle rammen kan vi bringe forskning og vitenskapelig tankegang nærmere en rekke temaer mange unge er opptatt av, følelser de kjenner på, som tradisjonell forskningsformidling forbigår, både bevisst og ubevisst. De ulike filmene er tenkt å skulle regisseres av ulike regissører, alle med populærkulturell kompetanse, og bakgrunn fra musikkvideoer, reklame og TV. Regissører som vet hvordan man håndterer kunnskap, og hvordan man gjør selv kompliserte budskap visuelt spennende. Regissørene vil bidra med sitt eget visuelle uttrykk, og dermed gjøre prosjektet ikke bare innholdsmessig interessant men også formmessig nyskapende.

Funding scheme:

PROFORSK-Skole og samfunn

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project