Back to search

PROFORSK-Skole og samfunn

"Stopp Kreftcellen Fråtse Frida" og "Kristine Kreftcelle - Kroppens Sosiopat"

Alternative title: "Stop the cancer cell Gloria Glutton!" and "Christine the cancer cell – A sociopath in the body"

Awarded: NOK 89,999

Stop the Cancer Cell Gloria Glutton! The cancer cell Gloria Glutton has built herself a little home in a corner somewhere in the class room. She is a demanding resident who never gets enough: she wants more food, more attention and more comfort. From her fortress she manipulates passers-by to contribute with further construction and renovation. When the immune defence releases its soldiers she tricks them by disguising as a normal cell. Gloria Glutton is a terribly restless character. If the atmosphere in the neighbourhood becomes too hostile she will pick up her bags and leave to seek success elsewhere in the body... Unless a young aspiring researcher comes along. Could that be you? In this performance kids try out as cancer researchers attempting to kill a cancer cell without attacking the entire neighbourhood. That is no easy task, as Gloria Glutton is inventive and tricks both drugs and immune defence which gets heavily criticised when attempting to arrest her. The drug only functions when the pill forms an alliance with the immune system. The cancer cell - A Sociopath of the body How does a cancer cell think? It has a mindset not so foreign to us as you may believe, including those of us who succeed in life at the expense of others, the cancers in society. The tragic fate of a cancer cell is due to extreme self-obsession, it destroys both the host and itself. It longs for a point in time far back in evolution when it used to be a single celled organism, when it didn't need to be mindful of neighbouring cells. But the body on a micro-level and society on a macro-level only functions when each of the components admit they are mutually dependent on each other, and are willing to live collectively. The audience gets to meet a manipulative cancer cell and experience how easy it is to be tricked by her. They understand how a fully-grown tumour grow out from a single egoistic cell, and learn how researchers target drugs towards different cancer cell characteristics.

Hvorvidt min formidlingsform er mer effektiv enn andre formidlingsmetoder, og hva elevene faktisk sitter igjen med har jeg ikke målt vitenskapelig, men strømmen av bestillinger og summen av spørsmål og tilbakemeldinger fra elevene (oppgitt i resultater) kan være et brukbart mål på virkning og effekt. Jeg markedsførte mine forestillinger på Den kulturelle Skolesekkens høstarrangement der utøvere presenterer seg for lærere og utvalgte elever. Der skapte karakterene mine nysgjerrighet hos elevene slik at de ba læreren om å bestille min forestilling. Skoler som hadde bestilt meg én gang ba meg gjerne komme igjen og spille flere forestillinger. Elevene responderte svært godt å den interaktive delen av forestillingen. Mange var opptatt av nettopp hvilken rolle de hadde spilt i forestillingen og hva slags innflytelse de hadde hatt på kreftcellens skjebne og hva de mente om karakteren kreftcellens personlighet. Dette vitner om at budskapet nådde frem og at elevene lærte med hjerte og hjerne.

Jeg formidler min kompetanse gjennom kunstnerisk virksomhet. Jeg har laget en interaktiv forestilling for barn og et foredrag for ungdom/voksne som gir innsikt i hvilke utfordringer vi står overfor når vi leter etter en kur for kreft. Barna får se med egne øyne hvordan svulsten utvikler resistens. De opplever på kroppen hvor manipulerende kreftcellen er, og hvor lett hun snor seg rundt kroppens og behandlingens iherdige forsøk på å motarbeide henne. De får en innsikt i hva en forsker faktisk sliter med. De får personlig oppleve hva begrepene forskning, metode og vitenskap innebærer. Jeg ønsker å demonstrere viktigheten av fantasi og evne til forstå kreftcellen, hvordan hun «tenker». Det er en slik empati som gjør oss i stand til å pønske ut nye behandlingsmål. Jeg tilbyr to program: En interaktiv barneforestilling for målgruppen 7-14 år og et interaktivt foredrag for målgruppen 14-21 år. Programmet tilbys til skoler i skoletiden, SFO og ungdomsklubber, eller som teaterforestilling for et åpent publikum. Evt. på vitensentre, eller ved ulike populærvitenskapelige arrangement som henvender seg til publikum i deres fritid.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

PROFORSK-Skole og samfunn

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project