Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Bærekraftig Betonggjenvinning

Alternative title: Sustainable recycling of concrete

Awarded: NOK 0.25 mill.

The preproject has consisted of preparing a sketch for the main project (part1) and planning a project for the main project (part2). The project is based on New city - new airport, where a new airport will be built and a new district will be developed where the old airport is now located. The case represents an important challenge in the construction and construction industry in general. Large amounts of concrete, in the form of hangars, buildings and covers, such as runways, become "redundant". Today it is possible to use non-contaminated crushed concrete to replace other gravel or aggregates in construction and civil engineering, but there are major restrictions for use, for example when building roads and re-use in concrete. It is also a challenge that the concrete must have a positive market value - the customer must be willing to pay for the crushed concrete and it must have similar properties as crushed stone, sands or other aggregates. In practice, this leads to large amounts of concrete being deposited. A total of three workshops have been carried out, where the focus mainly has been to identify partners and develop work packages with R&D content. No binding agreements have been entered into with the participants regarding participation in the main project. This is taken as part of the application for the main project. The pre-project has collected several industry, public and research partners who now are working towards developing a full proposal three year long main project

Forprosjektet har bestått i å utarbeide skisse til hovedprosjekt samt grovplanlegge en prosjektplan for hovedprosjekt. Det er gjennomført i alt tre workshoper hvor en i all hovedsak har fått innspill til arbeidspakker med FoU innhold. For mer detaljert innhold på Workhoper henvises det til den særskilte rapporten som er vedlagt. Det er per d.d ikke inngått bindende avtaler med deltakerne om deltakelse i hovedprosjekt. Dette tas som del av søknad om hovedprosjekt. Deltakere er alle motiverte til planlegging og gjennomføring av hovedprosjekt og det er etablert en skrivegruppe som jobber med å ferdigstille en søknad innefor fristen.

Det er et uttalt mål fra FN samt fra politisk hold i Norge og EU at ressurseffektiviteten må øke. En sentral del av dette er å gjenbruke og gjenvinne materialer i størst mulig grad. Prosjektet Ny by – ny flyplass (BODØ), der en ny flyplass skal bygges og en ny bydel skal bygges der den gamle flyplassen nå ligger, representerer en gylden mulighet for å utvikle og demonstrere ny teknologi. Store mengder betong, fra hangarer, bygninger og rullebaner blir "overflødig". Deler av dette kan i dag benyttes for å erstatte pukk e.l. i forbindelse med bygg- og anleggsvirksomhet, men det er store restriksjoner for bruk for eksempel ved bygging av vei og gjenbruk i betong. EU har som uttalt mål om at minimum 70% av ikke farlig avfall fra bygge- og anleggsbransjen skal gjenbrukes eller gjenvinnes. I 2016 ble klarte Norge bare 21%. Det er med andre ord en vesentlig utfordring for bransjen til å møte de fremtidige kravene. I prosjektet vil hele kjeden for gjenvinning av betong inkluderes, fra kartlegging av de aktuelle massene til identifikasjon av nye produkt basert på resirkulert betong. I prosjektet vil identifikasjon og utvikling av mer effektive og innovative løsninger for rivning av betongkonstruksjoner stå i sentrum. Sentrale forskningsmessige spørsmål blir: Hvordan får vi en mer ressurseffektiv og nøyaktig bestemmelse av betongens kvalitet og bestemmelse av forurensede elementer slik at en større andel av betongen kan skilles ut og benyttes? Hvordan kan man demontere/rive og prosessere betongkonstruksjoner på en måte som er mer energieffektivt, gir mindre belastning på nærmiljøet, og gir en høyere andel materialgjenvinning? Hva er den optimale logistikken for å minimere miljøfotavtrykket og maksimere kostnadseffektiviteten til et gjennvinningssystem? Hva er aktuelle produkter som kan absorbere de store mengdene betong som skal gjenvinnes i fremtiden? Hva er de største hindringene for gjenvinning av betong, og hva må gjøres for at en økt gjenvinning blir mulig?

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena