Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Tuddal Markedshage - et fyrtårnprosjekt for integrert kultur- og naturopplevelse

Awarded: NOK 0.25 mill.

Project Number:

317372

Project Period:

2020 - 2021

Funding received from:

Location:

Subject Fields:

In the initial phase, some information was obtained and a network of various partners was established. The project aims to establish itself with knowledge partners for a future innovation project. We have a desire to become more self-sufficient and circular. We will establish a high mountain garden, 850 meters above sea level, built on tradition and sustainability. An overall plan of the area's geography has been mapped in the initial phase with the help of landscape architects, gardeners and surveyors. Special conditions such as terracing and investigation of microclimate and possible cultivation conditions have been reviewed. We have been in contact with environments that see the connection between soil and the taste of soil (Terroir). Using Infuture, experience design was connected as a method of linking all the elements we have looked at to a larger whole and context. The activities in this project have mainly been to acquire new contacts, learn more about matters related to agriculture, cycles, food experiences and experience design.

I starten av prosjektet ble det drøftet ulike måter å etablere en markedshage der Tuddal høyfjellshotel og Nutheim Gjestgiveri kan være forbilder for andre tilsvarende virksomheter. Prosjektetableringsstøtten har gitt oss mulighet til å innhente nødvendig kunnskap- og inspirasjon til å kunne gå videre med ideen om høyfjellshagen Tuddal markedshage. Våre ambisjoner videre er å utvide markedshagekonseptet slik at det i større grad handler om mat og bærekraftsprinsipper. Det er et stort ønske å lære mer om dyrkingstradisjoner, resirkulering, plantegenetiske ressurser og måltidsopplevelse bygget på ekthet og troverdighet. Vi har gjennom prosjektetableringsstøtten lært mer om hvordan slike sammenhenger kan utvikles og behovet for forskning og utvikling. En høyfjellshage som en opplevelse vil medføre en positiv merverdi for en næring som har hatt en utfordrende periode ifm pandemien.

Interessen for lokale matopplevelser økende. I reiselivet er en utfordring er at lokale matressurser ikke finnes der de attraktive naturopplevelsene er. Tidligere var det stort mangfold i produksjonen på lokale gårdsbruk i slike områder men nå er produksjonen spesialisert og ensidig. Klimaendringer tilsier at så ikke trenger å være tilfelle. Ved å etablere et hovedprosjekt som utvikler en Markedshage på Tuddal Høyfjellshotell (TH) drevet etter innovative dyrkings- og formidlingsprinsipper der gamle tradisjoner og sortstyper kombineres med innovativ redskapsbruk og arbeidsorganisering, vil vi skape et matopplevelseskonsept som har stort spredningspotensiale blant alle naturbaserte reiselivsaktører i Norge. I tillegg til unike sensoriske opplevelser vil vi utvikle unike emosjonelle, kognitive og relasjonelle matopplevelser ut fra de naturbaserte ressursene turistene søker i Tuddal. Prosjektet erkjenner hvor sammensatt kunnskapsbehovet rundt en slik innovasjon er. Den forskningsbaserte kunnskapen som trengs i et slikt fyrtårnprosjekt er basert på brukerbehovet TH har for å kunne utvikle og realisere opplevelsesinnovasjonen. Kunnskapen kommer fra så vidt forskjellige felt som jordfag, planteforedling, genetiske ressurser, botaniske fag, miljøteknologi, IKT, ernæring, organisasjonsteori, bedriftsøkonomi, markedsføring og design. Prosjektet må integrere denne kunnskapen og forankre den i brukskonteksten - reiselivsopplevelser. Det skaper derfor også en forskningsbasert innovasjonsmetodikk som med relevans for flere tjenestevirksomheter. Etableringsprosjektet skal utvikle et økosystem av kunnskapspartnere som er villige til å integrere fagkunnskapen fra feltene angitt over i den konkrete brukskonteksten som Markedshagen på TH innebærer. Hovedpartnerne i prosjektet er TH, Nutheim Gjestgiveri, Fylkesmannen i Vestfold og Telemark og Universitetet i Sørøst-Norge, men involverer også mer enn 15 andre potensielle økosystempartnere.»

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena