Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Metodikk for vurdering av ballastpukk i eksisterende spor.

Alternative title: Methodology for quality assessment of existing railway ballast

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Number:

345562

Project Period:

2023 - 2027

Funding received from:

Location:

There is currently a great need for increased knowledge about railway ballast and its maintenance. The purpose of this project is to develop a methodology for assessing ballast quality based on local factors such as climate, terrain, vegetation, and traffic load, and qualitative data analysis of the ballast material in the track, collected using available methods such as track measurements, ground-penetrating radar, and LiDAR. The research work will also involve a thorough investigation of the underlying mechanisms that contribute to the deterioration of ballast quality, with the aim of estimating appropriate maintenance measures. The ballast material, which surrounds and supports the sleepers in railway tracks, is crucial for ensuring proper track foundation and drainage. Existing methods for assessing ballast quality in Norway varies depending on geography, culture, and availability, leaving Bane NOR without a centralized and standardized methodology to assess ballast quality and anticipate maintenance needs. The lack of precise assessment can result in unnecessary use of costly and time-consuming maintenance procedures. The research findings will be significant for Bane NOR, as well as other railway infrastructure managers and contractors, and can contribute to cost savings, increased uptime, and improved ballast lifespan

Ballastpukk er steinmassene som ligger i ballastlaget som er steinene som ligger under og rundt sporet (Svillene og skinnene). Jernbanen trenger god ballast for sikre oss at sporet er godt fundamentert og ligger der det skal, at regnvann og smeltet snø renner vekk. Ballast av høy kvalitet er også nødvendig for å vedlikehold av sporet. Det eksisterer per. i dag ikke noen standardisert metodikk for å avgjøre ballastkvalitet i sporet og nedbrytningen over tid. Vurdering av ballastkvalitet gjøres på skjønn og avhenger etter bane, kultur og sted, og ikke minst erfaring hos vedlikeholdspersonell. Man greier ikke å forutsi i god nok tid behovet for ballastvedlikehold, og hvilke tiltak som egentlig er nødvendig. Og risikerer å havne i en situasjon der man bruker en tidkrevende og meget dyr vedlikeholdemetode på et problem man kunne løst tidligere med en billigere og mer tidseffektiv metode. Bane NOR trenger metoder og kunnskap til å avdekke tilstanden til ballasten i sporet og vedlikeholdet av den. Formålet med dette forskningsprosjektet er å forstå ballastens nedbrytning, samt å forbedre Bane NORs vurdering av ballastkvalitet for å muliggjøre et smartere vedlikeholdsprogram. Arbeidet skal utvikle en metodikk som avdekker ballastkvalitet som en funksjon av påvirkning fra togtrafikk, ytre faktorer som klima og terreng, og analyseresultat fra kjente målemetoder av sporet. Et sentralt poeng i denne sammenhengen er å undersøke de bakenforliggende årsakene til redusert ballastkvalitet for å kunne gi en vurdering av fremtidig nedbrytning, og hvilket vedlikehold som er tilstrekkelig. Forskningsarbeidet er tverrfaglig i sin natur og avhengig av kunnskap fra flere fagfelt. Sentralt er jernbaneteknikk, geofag og datateknologi. En utfordring er datainnsamling. Forskningsarbeidet kommer til å avhenge av nok tid til å gjennomføre prøvetaking. Datainnsamlingen må trolig tilpasses etter hvor man får tilgang til sporet.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project