Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Emosjonell kompetanse i skolen: Hvordan implementere kompetanseheving og fremme samarbeid på best mulig måte i laget rundt eleven?

Alternative title: Emotional competence in schools: How to build competence and promote collaboration in school support systems in the best possible way?

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Number:

345563

Project Period:

2023 - 2027

Funding received from:

Location:

Subject Fields:

The aim of this project (TIKiS) is to enhance the emotional competence of adults in schools, enabling them to better detect, understand, and address students' emotional needs. The development of emotional competence occurs through interaction with emotionally competent adults, so the measures in TIKiS are directed towards group supervision for the adults in the school (teachers and leaders) rather than directly targeting the students. TIKiS is a program that focuses on improving teachers' and school leaders' skills by engaging participants in discussions, activities, and exercises. Significant time will be devoted to reviewing the experiences of school staff, relevant examples from practice, and role-playing to practice translating the theoretical foundation into everyday situations. This applies to both teacher and leadership supervision. The TIKiS intervention involves a three-hour introductory seminar, three 1.5-hour supervision sessions with the school's leadership team, and six 1.5-hour sessions with all teachers from grades 1 to 4. An important additional aspect of the project is to enhance collaboration and competence among the school support systems, primarily between the Educational-Psychological Service (PPT) and the school health services. All groups will be supervised by two group leaders, one from each of these services. Additionally, collaboration will be facilitated through joint participation in training and supervision for the group supervisors before and during the project implementation.

Det foreslåtte doktorgradsprosjektet vil evaluere implementerings- og samarbeidsprosessene knyttet til prosjektet Tuning in to Kids i skolen (TIKiS), som har som mål å øke både emosjonell kompetanse og samarbeid hos ansatte i støttesystemer i norske barneskoler for å forhindre psykiske helseproblemer og fremme trivsel. Gjennom opplæring og implementering av TIKiS-programmet vil vi øke samarbeidet mellom skolehelsetjenesten og pedagogisk-psykologiske tjeneste (PPT). Gjennom dette vil vi bidra til bedre psykisk helse og læringsmiljø i barneskolene, forebygge økningen av vold og trusler i skolen og forhindre noe av det eksisterende presset på helsevesenet innen psykisk helse. Mange av dagens lærere mangler ferdighetene i hvordan veilede og støtte barn som sliter med utagerende eller emosjonelle vansker, noe som påvirker læringsmiljøet negativt. Prosjektet innebærer derfor en omfattende ferdighetstrening i emosjonsveiledning, og en opplæring i hvordan hjelpe lærere og støttesystemene rundt eleven til å håndtere emosjonelle behov på en mer hensiktsmessig måte. Disse ferdighetene inkluderer å reagere på følelser på en støttende og anerkjennenende måte, og bidra til bedret forståelse og håndtering av utfordrende følelser. Doktorgradsprosjektets fokus på evaluering av samarbeid- og implementeringsprosessene i gjennomføringen av TIKIS vil bidra med kunnskap som kan gi verktøy for skolens støttesystemer nasjonalt og internasjonalt. Bedre samarbeid på tvers av tjenester vil bidra til felles språk, kompetanse og fortrolighet på tvers av de tjenestene i laget rundt eleven, inkludert et delt kunnskapsgrunnlag for hvordan man kan møte utfordrende følelser på skolen, og gi skolene mer integrert støtte for hvordan man kan forbedre forholdene for barn som vokser opp i, uansett av bakgrunn eller ressurser.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project