Back to search

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Bedre beskyttelse av barn og unge gjennom en mer systemisk samhandling i forebygging og håndtering av skadelig seksuell atferd i skolen

Alternative title: Improving safeguarding of children through a more systemic cooperation in prevention and responses to harmful sexual behaviour in school

Awarded: NOK 7.0 mill.

Child Sexual Abuse (CSA) is increasingly being internationally recognised as a public health problem with grave consequenses. Traditionally, the primary focus on CSA prevention and intervention has been on adults abusing children. Such a focus does not take into the account that children and young people can commit sexual abuse, although this group makes up a significant portion of the current CSA statistics. Even though teachers have a statutory professional duty to protect the human rights of children in their care, international research indicates that teachers do not protect children enough from sexual violations from their peers.The phenomenon Harmful Sexual Behaviour (abbreviated HSB) among children and adolescents creates a particular dilemma relating to teachers' safeguarding role because all parties involved are children and interventions must therefore adhere to the United Nations' Convention of the Rights of the Child. In this project, we want to explore whether comprehensive training in sexual health for schools and their cooperating front line services can improve the safeguarding of children against CSA. We will also engage youth in participatory processes to better understand what children and young people think is important in implementing safeguarding in schools. In addition, we will explore various interdisciplinary designs and fora in the municipality to develop and enhance the cooperation between schools and relevant services in their prevention and intervention of HSB. The innovation- and research activities will create the foundation for a theoretical model for teachers' safeguarding role and schools cooperation with services. This model shall ensure that safeguarding efforts in schools and in the interdisciplinary cooperation can be realised through solid scientific anchoring and "best practice" examples.

Seksuelle overgrep mot barn og unge har blitt definert som en verdensomspennende folkehelseutfordring. Det som ofte er mindre kjent er at en stor del av overgrepene utføres av andre barn og unge. I kommuners arbeid med å forebygge seksuelle overgrep er det nødvendig å prøve ut nye folkehelsetilnærminger gjennom å forebygge og sette inn tiltak ovenfor skadelig seksuell atferd (forkortet SSA) blant barn og unge, og her kan skolesystemet ha en sentral rolle. Innovasjonsprosjektet ønsker derfor å skape en mer systemisk samhandling i forebygging og håndtering av SSA i skolen. Først vil vi videreutvikle kommunens helhetlige kompetansehevingsprogram med forskningsbasert kunnskap for å evaluere om helhetlig kompetanseheving i sunn, bekymringsfull og skadelig seksuell atferd har en positiv effekt på læreres beskyttende rolle og det tverretatlige samarbeidet. Dette vil resultere i en protype på nødvendig kompetanseheving som planlegges å testes ut på andre skoler i kommunen. Med utgangspunkt i prototypen ønsker vi i del to å utvikle en kunnskapsbasert forståelsesmodell av læreres beskyttende rolle i forebygging og håndtering av SSA. Denne prosessen ønsker vi å forankre i barnerettighetsperspektivet ved å benytte oss av brukerinvolvering og samskapingsprosesser med ungdom og bruk av lokale Ungdata resultater i utviklingen av modellen slik at den reflekterer en oppdatert forståelse av deres behov og oppvekstmiljø. I den tredje delen av innovasjonen ønsker vi å prøve ut og utvikle en ny design for tverretatlig samarbeid mellom skoler og hjelpetjenester som har som mål å tilby støtte og trygghet til skoler. Vi ønsker å basere denne utprøvingen på tiltak som allerede er satt i gang i kommunen for å utforske hva som fungerer og kan bli videreutviklet. Tettere samhandling på tvers av tjenester i kommunen gjennom denne utprøvingen vil kunne bidra til en mer systemisk og effektiv tilnærming i forebyggingsarbeidet.

Funding scheme:

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project