Back to search

CL1-Health

Augmented Social Play (ASP): smartphone-enabled group psychotherapeutic interventions that boost adolescent mental health by supporting real-world connection and sense of belonging

Awarded: NOK 0.58 mill.

Source:

Project Manager:

Project Number:

101080665

Project Period:

2023 - 2027

Funding received from:

In our fast-changing society, poor mental health and social isolation are increasing among young people, exacerbated by the pandemic. Belonging – feeling connected to and accepted by others through supportive interpersonal relationships – is key to boosting mental health and overcoming loneliness. There is a lack of evidence-based interventions addressing belonging, particularly in schools, which remains a central space for adolescent socialisation. Digital technologies, while disrupting the social landscape, offer enormous potential for adolescent health management. This project develops Augmented Social Play (ASP), a pioneering digital mental health intervention format whose feasibility has been established through proof-of-concept prototype. ASP uses smartphones to deliver real-world group experiences that combine immersive storytelling, augmented reality, collaborative face-to-face gameplay and evidence-based psychotherapeutic methodologies to boost individuals’ mental health while fostering a greater sense of belonging within the group. Collaborating across academia, industry, education, health and the arts, and working with young people, we will co-develop ASP #1, a full-scale, multi-session intervention. We will implement this intervention in schools in Portugal, Czechia, and the UK, using strategies informed by policy review, and evaluate its efficacy, cost-effectiveness and implementation in order to present an evidence base to stakeholders including policy-makers, practitioners and media, stimulating wide uptake. We will further evolve ASP by collaborating with vulnerable adolescents to ensure we meet the widest spectrum of needs; by prototyping additional ASP interventions aimed at different populations and threats to mental health; and by creating comprehensive ethical guidelines. Our long-term goal is wide-scale adoption of ASP, making multiple smartphone-delivered group mental health interventions freely accessible to diverse populations and settings.

Funding scheme:

CL1-Health

Funding Sources

Thematic Areas and Topics

Muliggjørende teknologierIKT forskningsområdePolitikk- og forvaltningsområderHelse og omsorgForskningsinfrastrukturKjønnsperspektiver i forskningInnovasjon i offentlig sektorHelse og omsorgFNs BærekraftsmålMål 3 God helseInnovasjonHelse og omsorgMuliggjørende teknologierDigitalisering og bruk av IKTPolitikk- og forvaltningsområderBransjer og næringerVerifisering, pilotering, demonstrasjon (ny fra 2014)Medier og kommunikasjonIKT forskningsområdeBransjer og næringerIKT-næringenResponsible Research & InnovationRRI MedvirkningForskningsinfrastrukturIKT forskningsområdeLTP3 Tillit og fellesskapVelferd, kultur og samfunnMedier og kommunikasjonBransjer og næringerHelsenæringenIndustri og tjenestenæringerInternasjonaliseringLTP3 IKT og digital transformasjonLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetHelsePortefølje Velferd og utdanningForskningsinfrastrukturDigitalisering og bruk av IKTPortefølje ForskningssystemetLTP3 Kultur, sivilsamfunn og medienes rolleIndustri og tjenestenæringerIKT-næringenMuliggjørende teknologierPolitikk- og forvaltningsområderDigitaliseringUtviklingsarbeidIndustri og tjenestenæringerIKT forskningsområdePortefølje Muliggjørende teknologierIndustri og tjenestenæringerHelsenæringenLTP3 Uttesting og kommersialisering av FoUTjenesterettet FoUFNs BærekraftsmålLTP3 HelseInnovasjon i offentlig sektorResponsible Research & InnovationLTP3 Muliggjørende og industrielle teknologierLTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevneInternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidKjønnsperspektiver i forskningKjønn som variabelBransjer og næringerMedier og kommunikasjonForskningsinfrastrukturHelseInnovasjonPortefølje HelsePortefølje InnovasjonDigitalisering og bruk av IKTAnvendt forskningVelferd, kultur og samfunnDigitalisering og bruk av IKTAndreIKT forskningsområdeVisualisering og brukergrensesnitt