Back to search

VEFO-Velferd, familie og oppvekst

Symbolsk forbruk & identitetsarbeid i overgang fra barn til ungdom: En studie av forestillinger, forhandlinger og handlinger omkring klær

Awarded: NOK 0.56 mill.

Fokuset i prosjektet er rettet mot klærnes rolle i unge tenåringers identitetsarbeid. Prosjektets formål er todelt.­ På den ene side ønsker prosjektet å beskrive og fortolke variasjoner i ungdoms egne, så vel som deres foreldres beretninger, om klær som identitetsarbeid i tilknytning til det "å bli være/ung tenåring" blant andre jevnaldrene. På den annen side søker prosjektet å kartlegge sosiale mønstre og eventuelle ulikheter i forhold til kjønn, sosial klasse, geografisk tilhørighet osv. når det gjelder rammene for å drive slik "identitetsarbeid" utfra forhold som: tilgang på og kilder for penger til forbruk, hva de bruker penger på, hva de har av klær og hva de legger vekt på når nye klær skal kjøpes osv. Designet er således kombinert kvantita tivt-kvalitativt. Det legges opp til et totalt dataomfang på ca. 900 respondenter i spørreundersøkelsen og kvalitative intervju med ca. 24 ungdommer og 14 foreldre foretatt i tilknytning til et utvalg skoler. Utvalget vil variere med hensyn til kjennetegn ved skolemiljøet (urbanitet, sosio-økonomisk status) og ved informantene selv (kjønn og grad av interesse for klær). Utvalget fra prosjektet "ungdom og kjøpepress" fra storbyen repliseres i en landkommune og utvides derved med et ekstra datatilfang på ca 450 spørreskjema og 12-16 kvalitative intervju i prosjektet. Metodisk tar prosjektet utgangspunkt i fortolkende så vel som sosialkonstruktivistisk teori. Utover dette anvendes teorier om identitet, sosialisering, forbruk, kjønn og klasse.

Funding scheme:

VEFO-Velferd, familie og oppvekst

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project