Back to search

SIP-Strategiske instituttprogram

Strategisk markedsanalyse. Metodeutvikling for en mer kostnadseffektiv bruk av data og metoder .....Videreføres elektronisk prosjekt 171388.

Awarded: NOK 1.5 mill.

Utvikling av en effektiv transportpolitikk i by forutsetter at beslutningstakerne har kunnskap om hvilke tiltak som har best effekt i forhold til de må1ene en har satt seg, og ikke minst hvordan ulike tiltak virker i sammenheng. TØI har i en årrekke arbei det med ulike typer strategiske markedsanalyser, som spenner fra relativt enkle brukerundersøkelser til SP-analyser og mer omfattende reisevaneundersøkelser, men hvor alle analysene er klart virkemiddelorientert. TØI foreslår å opprette et strategisk ins tituttprogram kalt "Strategiske markedsanalyser - Metodeutvikling for en mer kostnadseffektiv bruk av data og metoder for evaluering av tiltak for transport i by" for perioden 2003-2007. Med "strategiske" markedsanalyser mener en analyser som kan gi direk te input til design og videreutvikling av transporttilbudet i by i forhold til de transportpolitiske målsettingene når det gjelder sikkerhet, miljø og framkommelighet. Dette betyr at slike analyser må være knyttet opp mot konkrete tiltak eller virkemidler , og at brukernes preferanser, avveininger eller handlinger må klargjøres. strategiske markedsanalyser skal gi grunnlag for å prioritere mellom tiltak eller virkemidler i transportpolitikken. Dette krever metodeutvikling innenfor hver enkelt av de metoden e som er aktuelle innenfor dette programmet og av mulighetene for en kopling av datakilder og undersøkelser på ulike nivåer.

Funding scheme:

SIP-Strategiske instituttprogram

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project