Prosjektet tar sikte på å finne atferdsmessige forklaringer på høy ulykkesrisiko i veitrafikken, som et grunnlag for målretting av tiltak for større trafikksikkerhet. I lys av nullvisjonen vil det bli fokusert på atferd som er relatert til risiko for alv orlige ulykker. Høyrisikogrupper kan defineres ut fra risiko knyttet til trafikantrollen og/eller til demografiske eller personlige kjennetegn. Bilførere er innblandet i ca. 85% av alle dødsulykker, og hovedfokus vil være på denne gruppens risiko i samha ndling med andre trafikantgrupper. Blant bilførere har eksempelvis både de yngste og de eldste særlig høy risiko, men av ulike årsaker.
Prosjektet vil ta utgangspunkt i eksisterende modeller og teorier om trafikanters atferd. Teorier om bilføreres atferds tilpasning til risiko (risikokompensasjon) og om informasjonsbearbeiding og feilhandlinger vil stå sentralt.
Følgende temaer og problemstillinger vil bli inkludert:
·Nærmere definisjon av høyrisikogrupper og høyrisikoatferd
·Beskrivelse av risikogrupper ut fra atferdsbaserte dimensjoner.
·Vurdering av trafikksikkerhetstiltak i lys av ny kunnskap om risikorelatert atferd.
·Risikogrupper og samhandling i trafikken: Er risikoen for visse grupper knyttet særlig til samhandling med andre høyrisikogrupper?
· Potensialet for intelligente transportsystemer (ITS) i forhold til høyrisikogrupper.
·Risikoaksept og risikokompensasjon: I hvilken grad skyldes risikoen mangelfull forståelse og oppfattelse av faresituasjoner i forhold til mangelfull evne eller motivasjo n til å tilpasse atferden til disse situasjonene?
·Vurdering av implikasjoner for utformingen av veisystemet: Hva betyr det å legge høyrisikogruppenes begrensninger til grunn for dimensjonering av veisystemet (skilting, oppmerking, veigeometri)?
Prosjekte t vil bidra til å videreutvikle TØIs kompetanse innen atferdsvitenskapelig trafikksikkerhetsforskning, som er et sentralt satsningsområde for instituttet, med høy andel internasjonal aktivitet (35%).
Nytt prosjektsammendrag i forbindelse med søknad 18482 1/V10:
Prosjektet tar sikte på å finne atferdsmessige forklaringer på høy ulykkesrisiko i veitrafikken, som et grunnlag for målrettede trafikksikkerhetstiltak. I lys av nullvisjonen fokuseres det på atferd som er relatert til risiko for alvorlige ulykke r. Bilførere er innblandet i ca. 85% av alle dødsulykker, og hovedfokus vil være på denne gruppens risiko i samhandling med andre trafikantgrupper. Blant bilførere har eksempelvis både de yngste og de eldste særlig høy risiko. Prosjektet tar utgangspunkt i eksisterende modeller og teorier om trafikantatferd.
Følgende temaer og problemstillinger behandles:
- Definisjon av høyrisikogrupper og høyrisikoatferd.
- Beskrivelse av risikogrupper ut fra atferdsbaserte dimensjoner.
- Vurdering av trafikksikkerhetst iltak i lys av ny kunnskap om risikorelatert atferd.
- Risikogrupper og samhandling i trafikken: Er risikoen for visse grupper knyttet særlig til samhandling med andre høyrisikogrupper?
- Potensialet for intelligente transportsystemer (ITS) i forhold til høyrisikoatferd.
- Vurdering av implikasjoner for utformingen av veisystemet: Hva betyr det å legge høyrisikogruppenes begrensninger til grunn for dimensjonering av veisystemet (skilting, oppmerking, veigeometri)?
Arbeidet på SIPen hittil har omfattet:
- Analyse av ulike trafikantgruppers innblanding i dødsulykker siste 10 år.
- Litteraturstudie om risikoatferd og risikogrupper for å få kunnskap om relativ risiko og eksponering
- Beregning av "population attributable risk" for ulike risikofaktorer, som er et mål på teoretisk forventet ulykkesreduksjon ved å eliminere en risikofaktor.
- Analyse av utvalgte risikofaktorer, og publisering av artikler fra disse analysene; hittil er 4 artikler publisert internasjonalt.
Prosjektet bidrar vesentlig til å videreu tvikle TØIs kompetanse innen atferdsvitenskapelig trafikksikkerhetsforskning, som er et sentralt satsningsområde for instituttet, med høy andel internasjonal aktivitet (35%).