Back to search

SIP-Strategiske instituttprogram

Strategiske markedsanalyser -Metode- utvikling for bruk av data og metoder for ............ Videreføres fra 155684/V10.

Awarded: NOK 0.80 mill.

TØI opprettet programmet Strategiske markedsanalyser - Metodeutvikling for en mer kostnadseffektiv bruk av data og metoder for evaluering av tiltak for transport i by? for perioden 2003-2007 etter tildeling av midler fra NFR. Arbeidet skal gjennomføres g jennom 6 deloppgaver: 1) Dimensjonering av markedsundersøkelser, 2) Simultane estimeringsteknikker, 3) Holdninger, kunnskap og reisemiddelvalg, 4) Testing av SP-design, 5) Analyser av paneldata, 6) Utvikling av benchmarkingsteknikker. Programmet er nå ved et vendepunkt. For det første fordi det er nedlagt et betydelig arbeid i artikkeldesign, analyser og teori hvorav mange er nær ferdigstilling. Et sentralt element i TØIs arbeid med metodeutvikling og forskerkvalifisering hviler på at dette arbeidet final iseres ihht opprinnelig plan. For det andre fordi datagrunnlaget som er tiltenkt en vesentlig rolle for programmet nå er tilrettelagt og analysert med sikte på å besvare oppdragsgivers problemstillinger. Den videre utnytting av datagrunnlaget for å teste effekten av design, utvalg, kunnskap osv planlegges gjennom videreføring av denne SIP?en. Målet var å utarbeide og publisere 3 artikler i internasjonale tidskrift de tre første årene samt å få akseptert 5 papers på internasjonale konferanser. Vi har nå et ter 2,5 år sendt inn 3 artikler og nummer 4 er på vei. Planen for videreføringen av SIP?en 2006 og 2007 består av tre deler: a) Ferdigstilling av artikkelutkast - ytterligere minst 3 artikler under arbeid vil bli ferdigstilt b) Dimensjonering av markeds undersøkelser. I perioden 2006-2007 vil vi sette fokus på to forskningsspørsmål: Målretting av utvalg og Behandling av utvalgsskjevheter og mangelfulle data. c) Utvikling av SP-undersøkelser - Effekten av respondentenes kunnskap og erfaring om spørsmålste ma vil bli analysert.

Funding scheme:

SIP-Strategiske instituttprogram

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project