Den overordnede ideen og visjonen for prosjektet er at en stor markedsandel (over 50 %) av rehabiliterte og ombygde boliger skal utføres med en ambisjon om minimum halvering (faktor 2) av energibehovet eller energibelastningen, men at også en betydelig ma rkedsandel (5-10 %) har ambisjoner om en faktor 4 reduksjon av energibelastningen (energibelastningen redusert til ¼ ). Dette sett i et 6 -10 års perspektiv. Denne ambisiøse visjonen kan oppnås gjennom:
- Et offensivt og fleksibelt virkemiddelapparat (H usbanken, Enova, Enøk-fondet), som kan være initiator, samarbeidspartner og bidra med delfinansiering av ambisiøse rehab-prosjekter.
- Profesjonell informasjonsspredning og kompetanseoppbygging i form av seminarer, utdanning, verktøy (veiledere, dataverk tøy), alt samholdt i klar markedsstrategi.
- Vellykket gjennomførte forbildeprosjekter (seeing is believing)
- Tiltakskonsepter, byggesystemer, installasjonsløsninger og byggprodukter som kan realisere rehabiliteringsprosjekter med høye energiambisjoner innenfor økonomisk realiserbare rammer.
Prosjektet er tenkt delt opp i fem arbeidspakker:
1. Analysemodell. Utarbeidelse av analysemodell for eksisterende boligemasse.
2. Tiltakskonsepter. Utvikling og beskrivelse av kostnadseffektive tiltakspakker/k onsepter for eksisterende boliger.
3. Forbildeprosjekter. Igangsetting av 3-5 rehabiliteringsprosjekter med høye energiambisjoner.
4. Markedsstrategi. Utvikling av markeds- og kommunikasjonsstrategier nasjonalt, og prosjektlederansvar for Subtask A Mark eting Strategies i det internasjonale IEA-prosjektet.
5. Operating agent. Prosjektlederjobb for IEA SHC "Factor Four Housing Renovation"
Prosjektet vil være nært koblet til det internasjonale IEA prosjektet: "Factor Four Housing Renovation", som vil s tarte opp i første kvartal 2006, og som er planlagt å gå ut 2009.