Back to search

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Undervisning og klasseromspraksis på barnetrinnet

Awarded: NOK 4.0 mill.

In the research project "Teaching and classroom practice in primary schools" Ingvill Krogstad Svanes' doctoral dissertation on teachers' feedback to pupils has been the most comprehensive project. Svanes' work is based on literature studies and data (video) from Norwegian classroom. In a postdoctoral fellowship Bodil Kleve has published several articles about teacher knowledge, mathematics teaching and teacher education. Kaare Skagen has published articles and book chapters on supervision of students and student teachers. Several master students related to the project have written theses on assessment for learning, pupils retrieval strategies in mathematics and the importance of classroom research in teacher training. Several other researchers at HiOA has published articles and book chapters on topics that are relevant to classroom research. Classroom Research has established itself as a theme in the master program School College science. Through curricular revisions in both the Master and primary school teacher training, research articles gained more space in the program. There is considerable research on HiOA within classroom research.

Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Oslo ser klasseromsforskning som et nøkkelområde i utvikling av et kunnskapsgrunnlag for lærerutdanningsfeltet som kan bidra til mer aktuell profesjonsorientering og solid flerfaglig kunnskapssamarbeid. Innsatse n ved LU utvikler forskning og kompetanse som er viktige for å kunne utvikle solid klasseromsforskning som utnytter allmennlærerfeltets fortrinn. Med profesjonsrettede kunnskapsinteresser som utgangspunkt er det vesentlig å få fram handlingsrettet og kon struktiv forskning. Praktiske kunnskapsinteresser innen yrkesfelt gjør det rimelig at kunnskapsutviklingen kombinerer konstruktive og kritiske dimensjoner. Å få til et stabilt miljø for pedagogisk og fagdidaktisk undervisnings- og klasseromsforskning er en vesentlig ambisjon. Med det nye masterstudiet i grunnskoledidaktikk er det realistisk å få til en aktiv klasseromsforskningsgruppe. Prosjektet er utformet for å dra strategisk nytte av mulighetene for pedagogisk og flerfaglig klasseromsforskning som m asterstudiet i grunnskoledidaktikk tilfører LU. Kjernen i forskningsgruppa består av professor i grunnskolepedagogikk, igangværende stipendiater og to nye forskere med prosjektstøtte. Prosjektet omfatter delprosjekt på åtte områder, der seks bygger på ig angværende klasseomsforskning. Utvidet innsats gjennom ISP-støtte brukes til rekruttering og konsentrasjon av forskning om barnetrinnets klasseromspraksiser og om undervisning i matematikk og i norsk. Prosjektet prioriterer felles innsats om utvalgte opp gaver: * Kompetanseutvikling * Databasebaserte digitale løsninger for felles bruk av materiale fra klasseromsforskning * Bruk av klasseromsforskning i utdanning og utvikling av vevressurser for forskningsformidling til allmennlærerstudentene Felles inte rnasjonalisering knyttes til ECER network 27 DIDAKTIK&LEARNING der flere prosjektforskere alt deltar.

Funding scheme:

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Funding Sources