Prosjektet tar utgangspunkt i tre spesifikke historieteoretiske og metodiske utfordringer - som også er temaer for forskerkurs.
-Forskerkurs I: "Å gripe endring" vil, med utgangspunkt bla i sentrale begreper for historieforskning som globalisering og det transnasjonale, tematisere hvordan vi forstår, forklarer og griper endring i historisk forskning og hvordan dette har vært tematisert i historieteori. Kurset vil samle en bred gruppe forelesere som vi analysere ulike endringsbegreper og antatte åsteder og agenter for histiorisk endring.
-Forskerkurs II: "Å lese tekster" vil ta for seg anvendelsen av ulike lesestrategier og tekstfortolkningsmetoder i historiefaget og i tilstøtende fagområder som har vært opptatt av disse problemstillingene. Kurset skal s amle sentrale ressurspersoner i dette forskningsfeltet.
- Forskerkurs III: "Å skrive inn natur i historiske studier" vil, med utgangspunkt i "miljøhistorien" som en egen subdisiplin i historiefaget kritisk diskutere strategier for å studere og inkludere " natur" - inkludert naturvitenskap og medisin- i historiske studier. Dette skal skje gjennom å bringe denne tradisjonen i møte med diskusjoner innenfor tilstøtende retninger i historiefaget samt feltet for studier av vitenskap og teknologi.
- Forskerprosj ektet skal ta utgangspunkt i et uutforsket emne: Den norske straffeloven av 1902. Med utgangspunkt i en studie av de tekstlige, vitenskapelige og transnasjonale relasjonene straffeloven ble utformet gjennom, skal studien arbeide videre med de tre gjennomg ående temaene for prosjektet. Tre strukturelle komponenter i form av arbeidsseminarer med sentrale fagpersoner inngår. Dette skal utydype de tre temaene og gi grunnlag for komparasjon både mht tid og sted.
- Et publiseringsprosjekt skal gjennom et samar beid på tvers av gruppen for teknologi, vitenskap og kultur og innovasjonsgruppen ved TIK publisere en bok om norske naturtransformasjoner på internasjonalt forlag.