Doktorgraden vil baseres på dybdestudier av utvalgte multinasjonale selskaper som har gått langt i å integrere sosial og miljømessig bærekraftighet i sin kjernestrategi. Vi vil forsøke å identifisere hvorfor og hvordan disse bedriftene bruker strategisk s amfunnsansvar som et sentralt verktøy for å oppnå komparative fortrinn og generere inntekt. Studien vil være en viktig kilde til førstehåndsdata som kan hjelpe bedrifter med å inkorporere strategisk samfunnsansvar i sin kjernevirksomhet.
Målet er å pu blisere en serie av 4 artikler, med fellesnevner "Samfunnsansvar som businesstrategi". Artiklene skrives på engelsk, og med følgende arbeidstitler (vil mest sannsynlig forandres underveis)
Artikkel 1: Key insights on CR and business strategy
Artikkel 2: Sustainability as change course; Why do some companies decide to turn global challenges into business opportunities?
Artikkel 3: Adapting the organization to sustainability; What procedural changes are introduced to the organization, and how is change com municated and anchored in the company?
Artikkel 4: Results at the bottom line; To what degree does a transition to sustainability entail tangible changes in innovation processes and profit generation for the business in question?