Back to search

NAERINGSPH-Nærings-phd

The New Role of Sustainability in Business Strategy

Awarded: NOK 1.4 mill.

Project Manager:

Project Number:

210298

Project Period:

2011 - 2015

Funding received from:

Organisation:

Location:

Doktorgraden vil baseres på dybdestudier av utvalgte multinasjonale selskaper som har gått langt i å integrere sosial og miljømessig bærekraftighet i sin kjernestrategi. Vi vil forsøke å identifisere hvorfor og hvordan disse bedriftene bruker strategisk s amfunnsansvar som et sentralt verktøy for å oppnå komparative fortrinn og generere inntekt. Studien vil være en viktig kilde til førstehåndsdata som kan hjelpe bedrifter med å inkorporere strategisk samfunnsansvar i sin kjernevirksomhet. Målet er å pu blisere en serie av 4 artikler, med fellesnevner "Samfunnsansvar som businesstrategi". Artiklene skrives på engelsk, og med følgende arbeidstitler (vil mest sannsynlig forandres underveis) Artikkel 1: Key insights on CR and business strategy Artikkel 2: Sustainability as change course; Why do some companies decide to turn global challenges into business opportunities? Artikkel 3: Adapting the organization to sustainability; What procedural changes are introduced to the organization, and how is change com municated and anchored in the company? Artikkel 4: Results at the bottom line; To what degree does a transition to sustainability entail tangible changes in innovation processes and profit generation for the business in question?

Funding scheme:

NAERINGSPH-Nærings-phd