Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Satellittbasert posisjonering for effektiv veiprising

Awarded: NOK 6.8 mill.

Road user charging systems (known in Norway as AutoPASS) are today based on 5.8 GHz tags (transponders) mounted in vehicles and road side equipment. An emerging technology is based on positioning and calculation of charges based on GPS (or more generally GNSS - Global Navigation Satellite Systems). In a GNSS system, more complex tags are deployed, comprising GNSS positioning and GSM/3G/4G mobile communications functions. The tag compiles the positions and applies charging scheme rules including information about tolled road segments and cordon zones. The tag will communicate two-way with a central system. Proponents of GNSS-based tolling systems claim that investment and operational costs are lower than in a tag/gantry based system. However, there is still need for enforcement gantries to ensure that users are using compliant equipment. This research project will examine the challenging parts of GNSS systems, where the risk is highest. The project will develop methods for testing and predicting the system performance in different environments and in case of reduced satellite coverage. The most essential task is to detect situation where the GNSS receiver estimates an apparently good position with low uncertainty, where the actual error is large (bad position integrity). A GNSS-based tolling system should not calculate tools if the integrity is low.

Bompengesystemer er i dag basert på 5.8 GHz transpondere (brikker) montert i kjøretøyet og veikantutstyr for avlesing. En alternativ metode er basert på posisjonering og betaling for kjøretøyet v.h.a. GPS eller mer generelt GNSS (Global Navigation Satelli te Systems). I et GNSS system har kjøretøyet installert en brikke som registrerer posisjon, lagrer denne og deretter sender informasjon om posisjoner eller tollpasseringer trådløst til en sentral. Derfra drives toveis kommunikasjon og beregning av avgif ter basert på mottatt posisjonsdata. Systemet benytter seg av eksisterende infrastruktur ved innkrevingspunktet fordi man har etablert en såkalt virtuell bomstasjon. Forskningsprosjektet vil bidra både til å skaffe sentral kunnskap og løsninger for kjer nefunksjoner i systemet og å redusere identifiserte risikoelementer i en GNSS løsning for veiprising. Prosjektet søker også å utvikle testmetodikk for å kunne prediktere systemets ytelse i varierende miljø og redusert satelittdekning.

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena