Back to search

MVP-Marint verdiskapingsprogram

Fremtidens teknologi for håndtering av pelagisk fangst ombord

Awarded: NOK 4.1 mill.

A new system for chilling, loading and unloading of pelagic catches is installed onboard Christina E. Loading and unloading is based on underpressure and pressure, respectively. Research cruises have been performed in the development of new sensor technology. The effect on fish quality was investigated and compared to catches from convensional vessels (coastal and seagoing). - The chilling down to zero degrees of both mackerel and herring was fastest onboard Christina E (1-2 hours). Under RSW-storage onboard, the chilling was stable and good onboard all vessels. - The survival of mackerel during loading was high in the fishing gear (86-88%) and in the water separator (68-78%) from the beginning of the loading process and until all fish was loaded 70 min later. The survival of herring declined from 100% to 20% during loading (1 hour). All herring that was pumped from one vessel to another vessel were dead. - The mackerel that was loaded by underpressure had low amounts of catch damages, but over 50% of the fish had damages on fins, and approximately 70% of the fish had blood spots on fins. For herring, scale loss was observed on almost all fish, damages on fins (93-100%), bloodspots on fins (73-95%) and eyes (55-87%). Fish that were pumped from one vessel to another had significant higher amount of fin damages (100% vs 92%), squese damages (3-6% vs 0%) and blood on eyes (80-100% vs 50-55%) than fish loaded by underpressure. - The fillet quality for mackerel was generally good, but some differences in fillet gaping between the different catches was observed. The same tendency was found for herring, but here the differences were found between small and large catches. - The loading process onboard Christina E was time consuming, and several improvements have been done such as automation of the loading process, change of loading tube. Sensors and technology for visualization of fish in the fishing gear and in the loading system was tested and installed onboard. - X-ray was not applicable for visualization of flow in the loading system. - Ultrasonic doppler measurements gave valuable information during startup of the loading pumps and during loading of fish, especially in case of sudden changes in the loading process. - Camera systems in the fishing gear, on the loading tube and in the water separator eased the work for the fishermen onboard, since they got a better understanding and control of the process. Unloading by pressure is approved of DNV with an overpressure up to 0,8 bar. A HAZID-analysis of unloading by overpressure up to 2,8 bar was performed. 3 risk factors were identified. Christina E need to change tank trapdoors before the system can be approved for higher pressure than 0,8 bar overpressure.

Den pelagiske flåten har gjennom flere år hatt som mål å levere en større andel av fangsten til humant konsum, en tilpasning som er avgjørende for å øke verdiskapningen. En sentral utfordring for videre utvikling av denne flåten er å utvikle bedre systeme r for håndtering og oppbevaring av fangsten ombord. Gjennom dette prosjektet har rederiet Ervik&Sævik i samarbeid med utstyrsleverandøren MMC Tendos og FoU-instituttet SINTEF Fiskeri og havbruk som mål å utvikle neste generasjons skånsomme og effektive sy stem for håndtering av pelagisk fangst ombord. Det nye konseptet har aldri før blitt benyttet i fiskeri, og er basert på undertrykkslasting og trykklossing. Teknologien vil kunne føre til en mulig merverdi av fangsten som effekt av høyere produktkvalitet, og en mulig høyere grad av utnyttelse av marine ressurser til humant konsum. Det nye systemet vil også føre til at mannskapets HMS er ivaretatt på en god måte da flere tunge operasjoner vil bli erstattet av automatiske løsninger. I tillegg gjør det fartø yet mer fleksibelt for benyttelse i offshore-oppdrag store deler av året da fiskeriet kun foregår 5-7 mnd/år. Videre er gevinsten for rederiet økt salg. Hvis det anslås en gjennomsnittlig prisøkning av råstoffet på 0,25 kr/kg tilsvarer dette 3 mill kr i e kstra inntekt pr år. Hvis majoriteten av den norske pelagiske fiskeflåten beveger seg i samme retning, og fiskeindustrien vil øke sine marginer tilsvarende, kan man legge til grunn en øket inntjening i området 300?400 mill kr pr år. Norsk pelagisk fisk vi l kunne forbedre sitt omdømme, og styrke sin markedsposisjon. Ved gjennomføring av prosjektet vil MMC Tendos ha et nytt produkt på markedet. Fornyingen av den nordeuropeiske flåten er stor, og dette burde tilsi at det vil kunne leveres 15?20 utstyrspakker årlig med en pris på ca 15 mill kr. For MMC Tendos innebærer dette et potensial på omsetning i størrelsesorden 260 mill kr årlig. Det søkte prosjektet er avgjørende for at innovasjonen skal bli realisert.

Publications from Cristin

No publications found

Funding scheme:

MVP-Marint verdiskapingsprogram

Funding Sources