Back to search

NORRUSS-Nordområdene og Russland

Higher Education in the High North: Regional Restructuring through Educational Exchanges and Student Mobility

Awarded: NOK 6.2 mill.

Project Manager:

Project Number:

220702

Application Type:

Project Period:

2012 - 2017

Funding received from:

Partner countries:

Et prosjektmøte ble avholdt i Oslo i november 2014 med presentasjoner og statusgjennomgang av den vitenskapelige produksjonen i prosjektet. Innledere fra NIFU og UiO ble invitert og presenterte sine egne forskningsprosjekter med relevans til dette NORRUSS-prosjektet, etterfulgt av diskusjoner og kommentarer. På seminaret ble detaljert plan for antologien drøftet. En prosjektmøte ble avholdt i Bodø i april 2015 med presentasjon og kommentarer til de ulike kapitlene i antologien. Forskerne i prosjektet møttes også 1. juni 2015, i forkant av konferansen, for å gjennomgå bidrag, presentasjoner og aktiviteter knyttet til gjennomføringen av konferansen. Konferansen ble avholdt 2. og 3. juni I Bodø. Konferansen "Barents region and beyond - Internationalizing higher education" fokuserte på utvikling og forhold av betydning som er relevant for dette NORRUSS-prosjektet. Konferansen ble annonsert bredt gjennom forskernes nettverk, Facebook og nettstedet til Universitetet i Nordland og prosjektet. Innledere fra Storbritannia, Russland og Norge deltok med presentasjoner, som kommentatorer og deltok på paneldebatten. Det er en utfordring for russiske forskere å sikre finansiering fra sine hjemmeinstitusjoner til å delta på internasjonale konferanser. Av den grunn deltok de fleste eksterne deltakere fra Russland med norske finansiering, utenfor NORRUSS-prosjektet. To av forskerne deltok på en internasjonal konferanse i Sør-Afrika i oktober 2015, med paper-presentasjoner. Et siste prosjektmøte ble gjennomført i slutten av november og begynnelsen av desember 2015. Produksjon av antologien var hovedtema, og planen var at alle kapitlene skulle være ferdig innen utgangen av året. Dessverre kunne ikke de russiske partnerne levere i hht plan og deres endelige bidrag ble ikke levert før i april 2016. Redaksjonsarbeidet ble derfor betydelig forsinket. Redaksjonssamlinger ble gjennomført i april og juni 2016. Språkvask ble gjennomført i løpet av sommeren og Springer forlag har nå mottatt endelig manus.

This project will study internationalization of higher education (HE) in the Barents region related to two aspects: institutional cooperation and student exchange between Russia and Norway. The project is based on an established collaborative network betw een different academic cultures. Internationalisation of HE is taking place at different, though interrelated, levels; the government level (macro), the institutional level (meso), and the individual/student level (micro) (Trondal, Gornitzka and Gulbrands en 2003). The global competition for talent is increasing, and student mobility is a vital part of the flow of human capital (Florida 2007). Internationalisation and student exchange is high on the policy agenda in many countries and the flow of human cap ital in the High North have increased dramatically as a result of reforms in the Russian higher education systems. In terms of numbers and investments in HE the development in the Barents region cannot compare with what is currently taking place in the po pulous and prosperous regions of Asia and the Middle East. Although more limited in scope and volume and being just a narrow segment of the global knowledge food chain, the changes in higher education and cultural exchange being implemented in the High No rth is what counts in this region. There is an urgent need to produce empirical knowledge about how it is enacted and experienced at the various local levels that represent an important factor contributing to development of democracy and individual welfar e. This research involves the institutions; administration and teaching staff, and students in eight HE institutions in North-West Russia and three HE institutions in Northern Norway. The methods used in the study are both qualitative and quantitative. Th e results will be fed directly back to the empirical field through production of academic articles and a dissemination conference.

Funding scheme:

NORRUSS-Nordområdene og Russland