Back to search

TRANSPORT-Transport 2025

Real-time management of transportation systems - The role of reliability professionals in dealing with drift.

Awarded: NOK 3.2 mill.

Project Number:

224870

Application Type:

Project Period:

2013 - 2016

Funding received from:

Location:

Partner countries:

Prosjektet "Real-time management of transportation systems - The role of reliability professionals in dealing with drift" (2013-2016) har studert pålitelighetseksperter og deres rolle i håndteringen av avdrift i organisasjoner innen transport. En har særlig sett på utviklingen av internasjonale standarder og regelverk for sikkerhetsstyring innen kommersiell sivil luftfart og hvordan organisasjon innen transport håndterer avdrift og opprettholder sikkerhetskrav og begrensninger under innføringen av ny teknologi og regelverk. Erfaringer viser at dette i stor grad blir ivaretatt i norsk luftfart og stiller store krav til luftfartsorganisasjonene og ledere med ansvar for sikkerhetsstyringen. Håndteringen av avdrift innebefatter variabler som variasjon, erfaring, spesialkunnskap og teknologisk tilpasning. Dette er faktorer ved transportsystemene som må sees i forhold til ulykkesrisiko, med implikasjoner for myndighetsstyring og regulering. Ved å betrakte avdrift som et systemisk fenomen, som også omfatter organisatoriske forhold og teknologi (herunder infrastruktur), kan en få en mer differensiert forståelse av avdrift. Dette gjør det mulig å tilpasse sikkerhetsstyrings-strategien og konkrete forebyggende tiltak til særegenhetene ved den enkelte sektor eller spesielle forhold innen en sektor. I løpet av prosjektperioden er det produsert et antall fagartikler og populærvitenskapelige fremstillinger. Prosjektet gjennomførte en workshop ved University of California, Berkeley og det er tatt initiativ til å videreføre et internasjonale samarbeidet på tvers av internasjonale forskningsmiljøer. Representanter for norsk luftfart har fulgt prosjektet gjennom hele prosjektperioden og bruker forskningsresultatene knyttet til sitt sikkerhetsstyringsarbeid. Prosjektets faglige bidrag har blitt presentert for Luftfartstilsynet og muligheter for videre samarbeid har blitt diskutert.

Transportation system operations are constantly subject to changes that generate contradictory pressures with consequences for day to day operations, which are often difficult to predict. Each change may be rational by design; however, at the level of sys tem operations these changes can lead to a high level of input variance that needs to be dealt with. These disparities frequently require significant corporate investment in dealing with the outcomes of process variation. An existing evidence base points towards process-specific variation as the cause behind systemic drift. This capacity for transportation systems to drift is not sufficiently accounted for in transportation safety research, particularly from the perspective of how drift effects the real- time management of transport operations. This project aims to address this specific gap by researching the role of reliability professionals in dealing with system drift. The notion of individuals, organisations and socio-technical systems drifting towa rds a state of increased risk is central in many conceptualisations of safety and the handling of conflicting objectives. However, we will argue that drift warrants further research, in that the role of reliability professionals in maintaining safe transp ortation systems is ill understood and not sufficiently appreciated in transportation designs and regulatory development. With reliability professionals we mean highly trained, experienced and highly dedicated personnel that have a leadership responsibili ty in management of transportation systems, such as airline station managers, maintenance team leaders, rail traffic controllers and chief pilots.The kinds of implementation challenges that these stakeholders have to negotiate include the balancing of pla nning and design with trial and error learning - and the improvisation that this process often demands.

Funding scheme:

TRANSPORT-Transport 2025