Back to search

NAERINGSPH-Nærings-phd

Innovation and successful international commercialization of small technology based start-ups.

Awarded: NOK 1.4 mill.

Project Manager:

Project Number:

225655

Project Period:

2012 - 2016

Funding received from:

Organisation:

Location:

Subject Fields:

The Phd examines the dynamic process of a entrepreneur from the idea stage, to the first commercialization and then from there to taking the technology or product to a international stage. This research is relevant for entrepreneurs and start ups looking at the best ways of developing their product or technology in the Norwegian market. Case examples, from the company Vision Io AS, will be used to discuss how we can maximise the probability for success.

Flere selskaper i Stavanger klusteret har i den siste tiden blitt kjøpt opp av større internasjonale konsern som siden har flyttet kompetansen ut av Norge. Konkrete eksempler på dette er Easywell (kjøpt opp av Halliburton) og Datavision (kjøpt opp av Bake r Hughes). Primærårsaken til at små selskaper velger sell-out er for å få tilgang til infrastruktur, kapasitet og kunnskap for å kunne nå ut til nye kunder i andre land. Hvilke faktorer innen innovasjon er det som må ligge til rette for at de nye små no rske teknologiselskapene, skal kunne lykkes med sin internasjonalisering uten å måtte foreta sell-out? Med internasjonalisering mener vi etablering og kommersialisering av produkter i utlandet, mot store kunder som er av primærinteresse. Er det nødvendigv is slik at vi trenger å selge ut virksomhet etter virksomhet til større multinasjonale selskaper, bare fordi vi trenger infrastrukturen og kapitalen som de har tilgang til, eller kan vi gjennom åpen innovasjon, deling av kunnskap om nye markeder og optima lisering av eksport, klare å unngå at de havner i en sell-out situasjon? Rogaland Eksportutvikling (REU) og Universitetet i Stavanger ønsker et samarbeid om å forske på om åpen innovasjon er en viktig faktor for at små teknologiselskaper fra Rogalandsr egionen lykkes mot utlandet, og i så fall hvilke av disse faktorene som sørger for suksess. Årsaken til dette er en mengde norske selskaper innen dette segmentet som nå tar steget ut mot internasjonalisering. REU har valgt tre små innovasjonsselskaper inn en teknologisegmentet for den kvalitative forskningen. Disse selskapene er: Vision IO AS, Completion Technology Resources AS og IK AS. Se mer og detaljert forskningsbeskrivelse i vedlegget.

Funding scheme:

NAERINGSPH-Nærings-phd