Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Energisparende Transmisjonsstyring i fremtidens Lastebiler Engelsk: Energy saving transmission control for heavy duty vehicles

Alternative title: null

Awarded: NOK 16.0 mill.

Project Number:

228447

Project Period:

2013 - 2017

Funding received from:

Location:

Partner countries:

The project has two parallel focus areas. - Research projects, started in 2014. - Technology development Research projects ongoing: 1. Sintef project energy planning for driving HD vehicles, and ergonomics and driver-vehicle interaction including tests in Truck simulator study finished in jan 2016. 2. Tribology, with focus on polymers and lubrication. Study of polymer materials friction. Lic (PhD) thesis finished in jan 2017 3. Mechatronics design and production. PhD project started in 2014. Keywords robot automation, vision and force control. According to plan (research finish in 2017. Thesis spring 2018) New technology development is based mainly on earlier R&D and earlier results from technology development. Input from this new research is gradually implemented in the technology development, also after this project is finished. New actuator solutions for manual servo gearshift is in serial production since 2016. Electro pneumatic clutch actuation are available as prototypes AMT is increasingly focused. Sub systems include pneumatic actuators, electronically controlled actuation and electric actuation. For all these systems concepts and solutions are under development. Electric actuators are available as B prototypes. Pneumatic AMT actuator products are in test as prototypes, and serial production since 2017

Et stort energispar potensiale ved lastebilkjøring er knyttet til transmisjonstyring. Forskning om energitapselementer og interaksjon transmisjon - fører er nødvendig for utvikling av teknologiske løsninger for mer energieffektiv og miljøvennlig utnyttels e av lastebiler. Nye løsninger for praktisk bruk til rimelige kostnader krever også forskningsinnsats innen flere teknologiområder. Dagens aktueringssystemer for clutch- og giroperasjon er hovedsaklig basert på kombinasjoner av pneumatiske, hydrauliske og mekaniske løsninger som ikke er tilfredsstillende for fremtidens behov, og som også er for dyre for utstrakt global bruk. Innovasjonsdrivere: - Minimere drivstoff forbruk og CO2 utslipp - Globalt behov for rimeligere systemer - Fører arbeidsplass: Ergon omi, belastninger og kjørekomfort - Økte krav til system pålitelighet og levetid - Krav til miljøvennlig materialbruk Prosjektets overordnede ide og hovedmål er å forske frem ny kunnskap for utvikling av drivstoffbesparende systemer og produkter med hø yere ytelse og og levetid enn dagens systemer for transmisjonsstyring. Fremtidens systemkonsept skal også utvikles. Produktene skal være så kostnadseffektivet at de vil anvendes på en betydelig andel av den globale kjøretøyproduksjonen i fremtiden. Aktu eringssystemer for clutch og girbetjening er et strategisk forrettningsområde globalt for KA. Idag jobber ca 500 personer i KA med dette. Prosjektet er nødvendig for å sikre og videreutvikle norsk center-of-excellence og arbeidsplasser. Hovedutfordringen e er: - Kunnskap om kjøreadferd og -miljø, fører-kjøretøy interaksjonens betydelse for energiforbruk, samt kunnskap om forskjel ideell-reell energi tapselementer - Metoder for konstruksjon og produksjon av mekatroniske systemer - Tribologi og forståelse a v slitasjemekanismer - Utvikling av funksjonelle systemer med tilstrekkelig lavt kostnadsnivå Samarbeidspartnere fra både UoH-miljø og bedrifter, inkludert planlagt 2 PhD.

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena