Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utvikling av materiell til studenter og praksisfelt angående barns sosial utvikling og selvregulering

Awarded: NOK 0.15 mill.

SKOLEKLAR prosjektet som dette prosjektet bygger videre på har hatt som hovedmål å belyse hva som kan hemme og fremme læring hos barn i overgangen mellom barnehage og skole. Det er flere delprosjekt i SKOLEKLAR, men hovedaktiviteten knytter seg til en kva ntitativ datainnsamling med 250 barn da de gikk siste år i barnehagen og da de gikk i første klasse. Dataene inkluderer spørreskjema fra foreldre, pedagoger, rektor/styrere,samt observasjonsdata og testdata som ble samlet inn ved bruk av nettbrett. Kartle ggingdata i matte og norsk som skolene selv har samlet inn har også blitt gjort tilgjengelige for prosjektet gjennom foreldres samtykke. Det har blitt publisert en del artikler, masteroppgaver og konferansepresentasjoner samt to bøker i prosjektet. Samt idig vil det være mulig å fortsette å publisere fra dette rike datamaterialet i mange år fremover. Ettersom tidspunkt 2 (skole) dataene ble samlet våren 2013, har vi nå så vidt begynt å analysere på de longitudinelle dataene. Dermed er det noe begrenset h va vi kan konkludere med fra SKOLEKLAR på dette tidspunktet, selv om vi altså har publisert en hel del allerede (se vedlagte publikasjonsliste). Forskerne i SKOLEKLAR har tilegnet seg mye kunnskap gjennom grundige litteratursøk, nasjonalt og internasjon alt samarbeid, egen publisering og samarbeid med praksisfeltet. I prosjektet som det søkes midler til her, ønsker vi å formidle noe av denne kunnskapen og resultater fra prosjektet til barnehagelærerstudenter og til praksisfeltet for øvrig. Dette vil sk je gjennom norske bok-kapittel i aktuelle bøker samt at vi planlegger å lage materiell for barnehagene.

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren