Det overordnede formålet er å utvikle kunnskap om hvordan vi bedre kan forberede lærerstudenter på møte med den praktiske profesjonsutøvelsen, blant annet ved å ta i bruk nettbaserte læringsplattformer og etablere fadderordninger mellom studenter og eleve r.
For å utvikle prosjektet ønsker vi å kjøre en pilot for studieåret 2014/2015 ved Universitetet i Nordland. Involverte vil være 1. års lærerstudenter (1-7), universitetslærere/forskere i norsk og pedagogikk, utvalgt fadderklasse (lærer og elever).
FoU -virksomhet
- Forskningstid; forskere/universitetslærere ved universitetet
- Vikarutgifter for lærer i grunnskolen
Nettverkstiltak
Presentasjon på konferanser.
Samarbeidsnettverk: Her ser vi for oss samarbeid med flere kontakter i allerede etablerte nett verk, både nasjonalt og internasjonalt.
Piloten kjøres med en ambisjon om å utvikle et prosjekt som i neste omgang skal kjøres i større skala, nasjonalt og internasjonalt. Ved å styrke samarbeid og nærhet mellom praksisfelt og lærerutdanning, ønsker vi a t studentene skal utvikle sin profesjonskompetanse slik at de blir bedre rustet til å mestre den praktiske skolehverdagen, med de krav og forventninger som dagens samfunn stiller. En sentral målsetting her er at færre lærere skal slutte i yrket. Ved å sty rke læreridentiteten er det større sjanse for at nyutdannede lærere går inn i yrket fordi de gjennom kontinuerlig kontakt med praksisfeltet allerede har fått sterk tilknytning til elevene og læringskulturen i skolen. En utdanning som i større grad samsvar er med dagens samfunn, vil også gjøre det mer aktraktivt å bli lærer i framtidens skole.
Operative deltagere i aksjonsforskningen:
UiN
Jessica Aspfors, projektleder
Anne Marit Valle, forsker
Eirin Furre Moan, stipendiat
Lærerstudenter 1-7
Alstad Barnesk ole
Tore Tverbakk, rektor
Ivar Karlsen, lærer (repr. for team)
Elever
Internasjonalt
Göran Fransson, forsker Høgskolan i Gävle
Hannu L.T. Heikkinen, forsker Jyväskylä Universitet