Back to search

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

Idélab Fellowship Project

Awarded: NOK 0.87 mill.

Populærvitenskapelig fremstilling Dette prosjektet fulgte de fire tverrfaglige prosjektene som ble satt i gang ved den første Idélabben (januar 2014). Vi fant at tverrfaglig samarbeid er mulig, produktivt, og fremfor alt den beste måten å takle utfordringene menneskeheten står overfor i det 21. århundre. Samtidig oppdaget vi at tverrfaglig samarbeid har sine fallgruver: det krever energi, tålmodighet, nysgjerrighet, refleksjon og en vilje til å lære av andre. Vårt primære mål var å observere Idélab-prosjektene mens de jobbet i sine tverrfaglige team. Hvordan klarte de å jobbe sammen til tross for deres ulike disipliner og akademiske bakgrunner? Hvilke teknikker brukte de til å overvinne utfordringer knyttet til ulik sjargong og ulike metodiske krav, og hvordan fungerte de som gruppe? Hvordan løste de problemer og fremmet kunnskap både på eget felt og på tvers av disipliner? Vårt andre mål var å vurdere verdien av Idélab/sandkasse-tilnærming for finansiering av tverrfaglig forskning. Vi fant at denne tilnærmingen kan være levedyktig, men bør endres. Anders har skrevet en praktisk forskningsbasert guide for hvordan skape mer produktivt tverrfaglig arbeid med vekt på seleksjon av forskere, organisering, ledelse og mål. Kate har i sin forskning funnet ut hvordan enkelte deltagerne har opplevd samarbeidet og kommet frem til at de involverte tverrfaglige partiene må føle at de fremmer kunnskap i eget fag og tverrfaglig kunnskap. Dette er spesielt viktig når det gjelder integrering av samfunnsvitenskap, kunst og humaniora i tverrfaglige prosjekter. Kate finne videre at dette er vanskelig å oppnå hvor det er forskjell i finansieringsressurser på tvers av disipliner (for eksempel med en disiplin som hovedfinansieringskilde i det tverrfaglige prosjektet). I tillegg fant hun at holdninger til individuelle medlemmer av tverrfaglige team har en betydelig effekt på utfallet av et prosjekt. Hun finner også at ledelse er viktig ledelse og støtte er avgjørende. For mange forskere var dette første gang de hadde samarbeidet på så omfattende måter, og det er viktig at forskere og prosjektleder reflekterer over prosjektet, og får tilstrekkelig støtte - både økonomisk og mellommenneskelig, for eksempel med mentorer. Hun konkluderer videre med at kommunikasjon er en viktig del av et vellykket tverrfaglig prosjekt. De prosjektene som var mest vellykkede, var enige om et felles nomenklatur, eller en måte å arbeide mot problemet på. De møttes også jevnlig, og la listen svært lavt for å spørre om forklaringer av resultater fra andre prosjektmedlemmer. Det var ikke nødvendig for alle å være ekspert på alt, men det var nødvendig for eksperter å kunne formidle sin kunnskap på måter som hvert prosjektmedlem kunne forstå. På denne måten blomstret ?comunity of practice? i prosjektgruppen, og kunnskap ble skapt

To promote interdisciplinary links within Norway and beyond To involve all participants from the Idélab To assist with the dissemination of results from the idélab projects To study the idélab projects as examples of cross-disciplinary collaboration (For more details see project proposal)

Funding scheme:

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale