Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Dypvannsrunddorg - Utvikling og kommersialisering av dypvannsrunddorg for kystflåten

Alternative title: Deep-water tornado trolling - Development and commercialization of deep-water round trolling

Awarded: NOK 5.2 mill.

Project Number:

245546

Project Period:

2015 - 2018

Funding received from:

Organisation:

Location:

Deep-water tornado trolling (DWTT) is as a trolling line going continuously around in a closed loop from the vessel and through a pulley hanging at a desired depth in a line from the vessel. The trolling line is driven by a hauler on the vessel, and can operate at depths down to 300 m. A DWTT numerical simulation tool has been developed as a part of the project. Such simulations allow studies of the effects of varying vessel speed, hauling speed, DWTT weight and operating depth, length of main line, tension and other relevant parameters, and forms a basis for further development and to assess the effect sand consequences of varying the rigging, operation and environmental conditions. I parallel with the development of the DWTT there has been sea trials with different variations of line thicknesses and hooks, and with bait when fishing for haddock. Knowledge has been built around different approaches and solutions for installations and equipment adapted to the specific vessels used in the trials, in combination with other fishing gear and without undue alterations onboard. Working on a small coastal fishing vessel is one of the most dangerous occupations in Norway. Safe operation and handling of the mechanical equipment and fishing gear has therefore been subject to a thorough HSE-study in the project. Several sea trials during fishing have been conducted, and potential HSE-issues have been mapped by observing the DWTT?system during these sea trials. The HSE-information will be part of the final product for the DWTT. Technically and mechanically the DWTT functions well. Regarding catch efficiency, the present project has focused on cod, saithe and haddock, and comparisons have been made with catches on jigging in the same area and period. In short, the main findings are that the DWTT has been very efficient for cod and saithe when the fish density is high the fishery is generally good, and conversely that jigging has been more efficient that the DWTT when fish density is low, and the fishery is poor. For haddock the main finding is that baiting the hooks is necessary, but that the DWTT then is generally very efficient, also in lower densities of fish. There is a great interest in the DWTT in the coastal fishing fleet, and Fiskevegn AS will offer the DWTT as a commercial product in the time to come. It is expected that further experience from commercial fisheries may improve DWTT catch rates also under poorer fishing conditions and contribute to optimize rigging and operation. Special focus will be put on providing solutions adapted to the specific fishing vessels needs and existing rigging and equipment, and to establish cooperation with fishermen interested in trying out the DWTT over a longer period.

Prosjektet har handlet om utvikling av et nytt fiskeredskap rettet primært mot den minste kystflåten. Det er gjennomført et tverrfaglig FoU-arbeid for å oppnå dette, inkludert industriell design, HMS, numerikk/IKT og prøvefiske. Avhengig av hvilken utbredelse og anvendelse det konkrete prosjektet og redskapet får, kan dette bidra til økt fangst- og energieffektivitet, og potensielt til bedre kvalitet og lønnsomhet. I et større perspektiv anser vi at prosjektet demonstrerer at slik utvikling er mulig og hensiktsmessig også for denne minste flåten, der det ofte kan være utfordrende å initiere og gjennomføre FoU fordi enkeltaktørene er små og har begrensede muligheter for å investere og sette inn ressurser på dette.

Prosjektet skal utvikle og kommersialisere et nytt fiskeredskap; dypvannsrunddorg, for kystflåten. Dypvannsrunddorg innebærer en line med angler som går kontinuerlig rundt og dermed fisker kontinuerlig. Tradisjonell runddorg kan bare benyttes ned til 30-40 m dyp, og har dermed bare i begrenset grad vært benyttet til fiske etter makrell og i noen tilfeller sei nær overflaten. Ved å utvikle en dypvannsrunddorg kan dette effektive prinsippet også benyttes i de større fiskeriene etter torsk, hyse og sei, noe som imidlertid forutsetter kontroll med bl.a. dyp, form og stramhet på lina. SINTEF Fiskeri og havbruk har gjennom forprosjekt i regi av Fiskeri og Havbruksnæringens Forskningsfond (FHF) og i samarbeid med fiskere, gjennomført tester og et begrenset prøvefiske med et "proof of consept" for dypvannsrunddorg. Dette ga lovende resultater, og redskaps- og utstyrsleverandøren Fiskevegn AS ønsker i samarbeid med fiskere og SINTEF å utvikle teknologien videre til et ferdig, kommersielt redskap for det norske og internasjonale markedet. Den norske kystflåten består i dag av over 5000 fartøyer som i hovedsak fisker med juksa, garn og line. Dette er en flåtegruppe med moderat omsetning der de fleste ikke har driftsgrunnlag som forsvarer større teknologiske investeringer. Der er likevel er potensial og behov for å effektivisere driften og øke lønnsomheten, og stadig større krav til fangstbehandling og levert kvalitet utgjør etter hvert en stor utfordring for kystflåten. Dypvannsrunddorg innebærer et automatisert og fangsteffektivt redskap som gir en kontinuerlig og jevn tilgang på fisk om bord og dermed mulighet til å håndtere fangsten på best mulig måte. Realisering av dypvannsrunddorg har derfor potensial til å utgjøre en teknologi- og kvalitetsrevolusjon for kystflåten.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena