Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Unike skiopplevelser basert på intelligente ski og smart fabrikk

Alternative title: Unique ski experiences based on intelligent skis and smart factory

Awarded: NOK 10.0 mill.

Madshus wishes to offer better skiing experiences to all customers. Then the ski, athlete, lubrication and technique must work together - in a simple way. The main objective of the project has been to develop new methods and technological solutions to enhance the understanding of the characteristics of the skis that are preferred by the elite, and how these impact on the performance in turns, uphill, diagonal, poling, etc. There have been two main areas of development. 1. Development of sensor solutions and algorithms that detect motion and speed to compare these with precise measurements of skies to reveal new knowledge about the parameters that characterize the preferred skies 2. Development of a holistic production concept for the manufacture of ski based on requirements from the individual customer. This involves describing and developing a one-of-a-kind process. Through research-based innovation, Madshus wanted to create new solutions that simplify skiing while providing new knowledge. In line with economic theories related to the experience economy, experiences are considered a natural development step for actors who are delivering products and services (Pine & Gilmore, 1998). The goal of increased knowledge of skies and their properties in use will provide benefits for everyone in the long run, both the users, the company and the employees. We have developed algorithms for analysis of skiing techniques. Using commercial sensors attached to the user we can now see differences in the type of technique used in a defined track by changing parameters such as skies, athlete, snow conditions, etc. This has a transfer value to the development and manufacturing departments and contributes to an even more objective approach to the development and production of new ski models. Madshus also further developed the internal production system "Madshus business system" so that the manufacturing can adapt to a higher degree of individual production based on sensor measurements and feedback from customers and users of the products.

-

Madshus ønsker å tilby bedre skiopplevelser til alle sine kunder. Da må ski, løper, smøring og teknikk fungere sammen, og på en enkel måte. Det er få idretter som stiller så store krav til utstyret som langrenn, både for profesjonelle og amatører som utøver konkurranser, men også for vanlige sluttbrukere er riktig utsyr viktig for totalopplevelsen. For Madshus, som produsent av langrennsutstyr, er det derfor sentralt at vi klarer å tilby riktig utstyr til hver enkelt kunde - uansett nivå. Prosjektet skal ved hjelp av moderne teknologi utvikle en bedre forståelse for individuelle behov. Denne forståelsen skal vi benytte i hele verdikjeden fra planlegging og produksjon av type ski og skiegenskaper til hjelp og bistand i en salgssituasjon. Dette vil på kort sikt øke markedsandelene til Madshus, og på lang sikt vil vi kunne utnytte den kunnskapen vi får gjennom prosjektet til å kunne lansere nye tjenester og løsninger som kommer alle kunder til gode. Prosjektet har som hovedmål å; Utvikle nye metoder og teknologiske løsninger for å øke evnen til raskere og mer presist respondere på endringer og krav hos den enkelte kunde ved produksjon av langrennsski. Prosjektet delt inn i to delprosjekt; I det første delprosjektet er målet å utvikle et sett med algoritmer for å analysere langrennsteknikk gjennom registrering av bevegelser med sensordata. SINTEF Digital har egenutviklede sensorer som er benyttet i andre prosjekter for å registrere retningsendringer og akselerasjon. Disse er også benyttet av oss i tester med gode skiløpere. Det er utviklet algoritmer basert på datafangsten i felten, algoritmer som i dag klarer å tolke alle stilarter og hvor i løypa de benyttes. Vi ser konturene av fremtidige åpne verktøy både for skitesting og trening. Algoritmene vil kunne benyttes på andre og mer kommersielle sensorer. Analyse av teknikken, også kalt biomekanikk, gjøres sammen med fagmiljøet ved NTNU som tidligere har utført analyse av langrenssteknikk innendørs på tredemølle. I dette prosjektet ønsker vi å sammenligne data utendørs med referansedata fra laben. Dette vil åpne opp en helt ny måte å analysere den enkeltes behov for eventuell korrigering av teknikk, og det vil bidra til at Madshus kan "skreddersy" utstyr enda mer spesifikt. Dette vil gi en unik kunnskap i bransjen og vil være avgjørende for fortsatt å fremstå som en innovativ leder i skibransjen. I det fjerde delprosjektet fortsetter jobben mot en-stykk produksjon. Madshus innførte begrepet "Smart fabrikk" allerede for mer enn 10 år siden og har sørget for mer kundetilpasning og raskere respons i produksjonen. Digitalisering står sentralt hos Madshus når det investeres i nye maskiner og systemer. Fabrikken er i dag i stand til å takle en-stykk produksjon med unntak av nettopp dette med å kontrollere og bestemme skiegenskapene for en enkelt utøver eller kunde. Vi ønsker å digitalisere dagens innstillingsprosess for skiegenskaper basert på eksisterende kunnskap om materialer, spenn og produksjonsteknikk, samt ny kunnskap og innsikt om bruk og respons i sporet vi opparbeider oss i prosjektets første del. I hovedsak så samler denne delen av prosjektet all ny og gammel kunnskap og erfaring i utviklingen og produksjonen av nye produkter. Resultatene skal etter prosjektet utgjøre et grunnlag for videreutvikling av treningshjelp og salgshjelp. Gjennom forskningsbasert innovasjon har Madshus gjennom mange år integrert ny funksjonalitet inn i produkter og produksjon. Noe i form av kontinuerlig forbedring, men også som radikale forbedringer og nyheter i verdenssammenheng. Men, ennå ser vi områder innen fremstilling og bruk av ski som kan og må vitenskapeliggjøres ytterligere. Som for eksempel testing, bedømming og utvelgelse av ski. Både for elite og massemarkedet er disse funksjonene ressurskrevende og til dels subjektive i dag, og er avhengig av bevegelser og stilart. De beste skiopplevelsene oppstår når ski og utstyr passer løper og forhold. I Madshus har vi fokus på å utvikle nye løsninger som er med på å skape unike opplevelser knyttet til langrennsski. Dette er i tråd med økonomiske teorier knyttet til opplevelses-økonomi, der opplevelser anses som et naturlig utviklingstrinn for aktører som er i stand til å levere produkter og tjenester. Ved å posisjonere seg her kan bedrifter differensiere seg fra konkurrenter og hente ut premium prismodeller i markedet.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena