Back to search

NAERINGSPH-Nærings-phd

Prestasjonsmentalitet Viljestyrke- viktig for indiviuell utvikling i komplekse læringsmiljø

Alternative title: Achievement mentality Willpower- important for individual development in complex environments

Awarded: NOK 1.5 mill.

The first study examined psychosocial elements in facilitating the development of resilience in professional male soccer players in a team playing in Eliteserien. Semi-structured interviews were conducted with three coaches and three players during the intervention. One researcher has been part of the coaching staff in the team. Observational log and monitoring data from training and matches provided additional information for the analysis. Thematic analysis produced data relating to two key themes: (a) Coach and players experiencing different kinds of challenges and stressors, and (b) the interactions between coach and player developing resilience. The data suggests how it is possible, through practice, to develop resilience utilizing different challenges related to both performance stressors and organizational stressors coming from the players role within the team. The study found that the coaches and some players had different perceptions of challenges and expectations with regard to a willingness to learn, particularly in the context of organizational stressors. Therefore, coaches and players must share the same expectations of development and manage different types of stressors together. The first study provides further understanding for enhancing the quality of challenge and social support structures in facilitative environments developing resilience in professional soccer players. The second study explores the process of handling challenges in a professional Norwegian football team. Players and coaches were followed during a season in the top league. To encapsulate coordinated actions, activities were initiated through shared leadership and group units. The design of the study is qualitative, with use of semi-structural interviews and observations reflecting on own practice. Practice organised in small team units connected with leadership elements and team resources is shown to underpin development process of team resilience. Organising activities down to dyadic relations are beneficial to facilitate the balance of challenge and support actions handling adverse events. The experience of utilize such small groups are also found contradictive and discussed by the researchers. It challenges the facilitation of support and follow up for all players. There is a need to further explore the use of small groups and coordinative work to develop resilience within a team. The third article explore how developing relations between individuals will support players to handle challenging situations. It's presented a model to help communicate in handling challenging situations to develop team resilience.

Føremålet med prosjektet var å optimalisere eige læringsmiljø ved å systematisk øve på motstandskraft gjennom dagleg arbeid. Undersøkinga har gått i djupna på korleis vi bevisst kan nytte kompetanse knytt til utvikling av lagresilience i læringsmiljøet, for fremje individuell og kollektiv utvikling. Kunnskapsgrunnlaget vil bli integrert i strategisk planlegging og praktisk gjennomføring i bedrift. I tillegg blir kunnskapen nytta til systematisk kompetanseutvikling og læring hjå tilsette i bedrifta.

Prosjektet er kopla til eit arbeidet med å individualisere og utvikle fotballspelarar i ein norsk toppfotballklubb. Undersøkinga vil ha ei teoretisk forankring i sosial-kognitiv teori, og sjølvregulert læring. Eit sentral føremål med arbeidet er å bidra til å integrere kompetanse kring individuell viljestyrke systematisk inn i klubben og spelarane sin utviklings-og prestasjonsmentalitet. Undersøkinga har som mål å bidra til å skape djupare innsikt i korleis systematisk arbeid kring individuell viljestyrke i eit utviklingsmiljø kan bidra til auka måloppnåing. Det betyr å kunne jobbe aktivt med å etablere, og vidarutvikle gjeldande praksis i klubben. Samtidig som utviklingsarbeidet blir underlagt ei forskingsramme med den nødvendig kvalitet både i forkant, under prosessen og i etterkant av utviklingsarbeidet. I dette ligg det å undersøke viljestyrke i eit læringsperspektiv. Den førebelse problemstilling er; -Korleis avdekke, halde på og vidareutvikle viljestyrke hjå individet i eit komplekst utviklingsmiljø? Sentrale spørsmål vil vere; Kor kjem viljestyrken frå, innanifrå eller er den tillært og miljøbetinga? Korleis kan vi systematisk avdekke, oppretthalde og vidareutvikle viljestyrken hjå enkeltindividet i eit komplekst prestasjons- og utviklingsmiljø? Kan vi lære noko av individuelle toppidrettsmiljø som let seg integrere i eit lagidrettsmiljø? Korleis skal vi få det til, og kva krevst av miljøet rundt? Aksjonsforsking vil bli nytta som tilnærming i prosjektet, og nytteverdien i eit læringsperspektiv vil kunne vere todelt. På den eine sida kan vi få innsikt i kva som krevst av ferdigheiter, eller eigenskapar av individet sjølv på ei individuell utviklingsreise. Samtidig som vi kan hente ut kunnskap kring kontekstuelle element som eit utviklingsmiljø kan dra nytte av i arbeidet med å utvikle gode og systematiske rammevilkår for ekspertlæring.

Funding scheme:

NAERINGSPH-Nærings-phd