Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Skole og konsert - fra formidling til dialog

Alternative title: School and concert - from transmission to dialogue

Awarded: NOK 5.6 mill.

DiSko is an innovation project intending to innovate school concert practices produced and implemented nationally by Arts for Young Audiences Norway (AYAN) and regional partners in Norway. The method is inspired by educational Design Research, and aims at active contributions by all participants in the project. DiSko has aimed at renewing an established practice through research-based innovation procedures in order to respond to challenges connected to school ownership and school integration. This research-based innovation work was carried out over four years with a selection of schools and groups of musicians within a budget of 7.4 mill NOK. The DiSko project developed and tried out and researched alternative concert forms and musician's visits which to a greater degree can be experienced and shared by pupils and teachers as well as musicians. Our research questions were: How can dialogue based concert practices be produced in order to be integrated as meaningful and professional elements in school´s everyday life? How can schools facilitate such integration in their work with teaching, learning and Bildung? DiSko´s point of departure was that shared ownership emerges through equity-based relations, and the practical innovation processes were grounded in this belief. From the practical iterations of professional school visits in music, researchers developed analysis and research reports, and parallel to activities, a continuous implementation and discussion took place. An educational, net-based method resource is launched to disseminate results and to inspire local activities after project closure. Funding: Norwegian Research council (NFR) Project owner: Arts for Young Audiences Norway (AYAN) Research partner: CASE center, at Western Norway University of Applied Sciences Project homepage: https://www.diskoprosjektet.no/ Learning resource: https://diskometoden.no

Feltet som DiSko har operert i de siste fire årene, har gått gjennom store endringer. Vi opplever for eksempel en stigende aksept for deltakerbasert kunst, og med innføringen av fagfornyelsen følger vekt på elevers medvirkning, kreativitet og handlekraft, noe som også kunstformidlingsordningene omfattes av. DiSkoprosjektets forskning kan ha bidratt til stigende aksept for deltakerbasert kunst i skolen. Arbeidet har utløst debatt om kriterier for kunstnerisk kvalitet blant involverte parter i DKS. Tidligere har engasjerte DKS-aktører oppfattet kritiske røster som negative, og tidligere forskning peker på at kritikk har blitt sett på som angrep på ordningen. Vi observerer endret debattklima i organisasjonen der kritiske stemmer får plass uten å bli sett som brysomme eller negative. Med bakgrunn i DiSkoprosjektet forventes det økt debatt omkring deltakelse og eierskap til kunstformidlingsordningene i tiden framover.

Prosjektet skal praktisk foregå på skoler, der musikergrupper med produsent skal samarbeide med klasser og lærere om musikalske produksjoner på en nyskapende og dialogorientert måte. Dette skal gi et forskningsbasert grunnlag for hvordan en produserer skolekonserter og annen kunst for elever. Problemstilling: Hvordan kan dialogorienterte konsertpraksiser utformes og utvikles på en slik måte at de lettere kan integreres meningsfullt og profesjonelt i skolers daglige virksomhet, og hvordan kan skoler legge til rette for at en slik integrering kan finne sted i arbeid med læring og dannelse? Forskerne vil beskrive "feltportrett" (kvalitativt) og også måle elevers holdninger til skolekonsertbesøk gjennom kvantitative tester. Tidligere forskning peker på at kunstbesøk i skolen sjelden er forankret i skolehverdagen, og at lærere og elever mangler eierskap til kunstbesøka. DiSko vil finne ut hvordan en kan produsere og distribuere konserter og annen kunst for elever i skolen på en slik måte at det kan oppstå eierskap hos alle deltakere. DiSko har som utgangspunkt at dette best gjøres på bakgrunn av likeverdige relasjoner, og prosjektet tar et slikt utgangspunkt for praktiske innovasjonsprosesser om konserter mellom lærere, elever og musikere. Forskerne vil produsere retningsgivende materiale gjennom prosessene, som vil utvikles på bakgrunn av analyse og forskningsrapporter. Parallelt med konsertproduksjonsaktivitetene vil det foregå kontinuerlig implementering og diskusjon i organisasjonen og mellom prosjektet og representanter for organisasjonen om endringer i den ordinære praksisen. En interaktiv webside vil være en sentral komponent i kommunikasjonen, både med representanter for organisasjonen og med omverdenen. Etter som prosjektets resultater blir synlige, vil websiden også tilby en verktøykasse, der kunstnere og produsenter som ønsker å arbeide relasjonelt med produksjoner for elever vil finne prototyper for produksjoner og eksempler på arbeidsmåter og prosesser.

Publications from Cristin

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren