Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Simulator Training in Driver Education

Alternative title: Simulatortrening i Trafikkopplæring (SitT)

Awarded: NOK 4.8 mill.

The main objective of the project "Simulator training in driver training" was to explore whether the quality of traffic training can be improved by using a driving simulator, and thus contribute to achieving the government's 0 vision of zero fatalities and serious injuries in traffic. Furthermore, research was carried out on how the driver instructor education must be developed in order to achieve the best possible learning outcome when simulator training is used in traffic training. During the four years we worked on this, we found that the simulator is a good tool for driver training as a supplement to ordinary training in a car. The main findings through the project were: - That the simulator can be used to advantage for the first learning of moments at all four steps in the traffic training, where the learning takes place like in a car with a driver instructor present - That the use of a simulator as a learning tool must be learned. It is not intuitive to use, but the instructor must also learn to use the tool - That you get a more pedagogical perspective on the simulator the more you use it as a tool, in addition to a good introduction on how to use it - That it enables a 2 meter distance between insrtuctor and student and thus enables training with a lower risk of infection than in a car - That it can be used for reflection and development of self-insight and risk understanding - That it is a safety factor in traffic training as learning can take place both without other disruptions in traffic and that you can find good contexts to practice in without having to go out and look in traffic for this or wait for the season or weather and driving conditions. - That it has an environmental benefit as parts of the training can take place without being in traffic with the environmental pollution it entails The project started in December 2016. During the autumn of 2017 and the spring of 2018, we conducted a larger experiment on theoretical learning outcomes where we compared the use of a simulator in part of the traffic training (part 1.7 in the curriculum - dark driving) with how the training is done normally in a car. In 2018, we got a new simulator with updated software for the curriculum of Norwegian driver training. As of 2019, the simulator become a mandatory part of the praxis that is part of the training for all traffic instructor students. We used this simulator for the remaining studies which were qualitative and dealt with the pedagogy and use of a simulator in learning and teaching driver training. Dissemination of findings has also been an important part of this project, and we have published international scientific articles in addition to presenting them at conferences. As part of dissemination beyond a scientific audience, we have emphasized accessibility via both blog posts, podcasts, and youtube for popular scientific professional dissemination. To reach the driver training industry with information on how the simulator can be used as a tool, we have published a concise and easy-to-read guide with recommendations on how to use the simulator in traffic training, which is openly available.

Bruk av simulator som opplæringsverktøy er tatt i bruk for alle trafikklærerstudenter ved Nord universitet som en følge av dette prosjektet. Studentene benytter simulatoren i sin praksis gjennom hele sin studietid i ulike prosjekter. Dette er forventet å gi ringivirkninger etterhvert som de ansettes som trafikklærere med denne kompetansen ut i bransjen på nasjonalt nivå. Potensielt vil av den grunn dette på sikt gi en tryggere, mer miljøvennlig og bedre trafikkopplæring.

Antall skadde og omkomne i trafikken er synkende, er likevel tallet for høyt. Hypotesen prosjektet bygger på er at disse tallene kan reduseres ytterligere ved å øke førerkompetansen ved bruk av simulator i føreropplæringen. Ved Nord universitet (NU) har simulator vært testet i utvalgte deler av opplæringen, og erfaringene tilsier at mer forskning vil bidra til bedre utbytte ved bruk av simulator. SitT-prosjektet er et praktisk og akademisk innovasjonsprosjekt hvor vi skal teste bruk av simulator på ulike treningssituasjoner og -elementer, og evaluere effekten av dette. Hovedfokus er på utvikling av et undervisningsopplegg som inkluderer simulatortrening i føreropplæring. Prosjektet har gjennom Nord universitet tilgang til ca 200 trafikklærerstudenter og ca 200 trafikkskoleelever, og vil gjennom komparative studier teste ulike aspekt av kjøreferdigheter hos en gruppe elever som har fått simulatortrening sammenlignet med en gruppe som ikke har fått det. For å få maksimalt utbytte av testingen vil det gjøres et erfaringsstudie i forkant av utvikling av software for å sikre hensiktsmessig utvalg av simuleringsscenarier. Det å innføre simulatortrening i føreropplæringen vil ha konsekvenser for trafikklærernes rolle og trafikklærerutdanningen ved universitet. Særlig må det fagdidaktiske utvikles for å tilpasses bruk av ny teknologi. Avslutningsvis vil det i prosjektet gjøres et mulighetsstudium om alternative forretningsmodeller og implementering ut over Trøndelag for å undersøke hvordan resultatene kan tas i bruk i større deler av landet. Samarbeidspartnerne prosjektet Simulatortrening i Trafikkopplæring (SitT) er: Nord universitet ved Trafikklærerutdanningen og NTNU Samfunnsforskning AS ved Studio Apertura.

Publications from Cristin

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren