Back to search

ENERGIX-Stort program energi

SET 10: Task 39 Hydrogen i maritim transport

Alternative title: Task 39 Hydrogen in the maritime

Awarded: NOK 0.85 mill.

Sustainable maritime transport is a key for clean oceans, climate and the environment and in addition the world trade. It is expected that the volume of world trade will increase significantly towards 2035. Hybrid propulsion systems, hydrogen and fuel cells are promising technologies for reducing emissions in the maritime. This project has provided knowhow on the use of hydrogen in maritime transport. This has been achieved by creating an exclusive network of suppliers of hydrogen and fuel cells, shipping companies, advisory and assurance and research institutions. The ambition has been to contribute to research within the area, be a technology monitor for on-going activities as well as contributing to a global regulatory framework. The project will investigate possibilities for use of hydrogen in the maritime, monitor, review and contribute to new concepts, technologies and components. Moreover, the project has initiated several large new global demonstration projects. Dissemination on the use of hydrogen in the maritime has bee an important task. The project has run for three years from 2017 to 2019.

Bidratt til at IEA, IMO, FCJU, European Commission har satt fokus på mulighetene for bruk av hydrogen i det maritime. Økt kunnskap om området. Etablert internasjonalt ekspert nettverk knyttet til tema.

Sjøfart er den viktigste transportmiddel over hele verden og 90% av verdenshandel transport går med skip. Containertrafikken er antatt å vokse raskt, og volumet forventes å være tredoblet innen 2035 (OECD rapport på 'Ocean Economy'). Sjøfart er den mest energieffektive måten å transportere bulklast men sjøfart bidrar fortsatt til noe av det årlige globale utslipp av klimagasser (GHG). Klimagasser bidrar til oppvarming av klimasystemet og påvirker menneskers helse. Miljølovgivning og miljøbekymringer fungere som incitamenter til å redusere utslippene av sjøfart. Blant de mulige alternativer er nye fremdriftssystemer og hydrogen og brenselceller er vurdert som lovende fremtidige teknologier. Hydrogen kan produseres fra forskjellige kilder, for eksempel elektrolyse. Når hydrogen er produsert fra fornybare kilder, er det lite miljøavtrykk. Videre, når hydrogen anvendes i brenselceller, er kun vanndamp det lokale utslippet. Det er derfor nødvendig å utforske både bruk av elektriske fremdriftssystemer samt ulike typer hydbride løsninger. Dette prosjektet (IEA HIA Task 39) vil øke kunnskapen og kompetansen på bruk av hydrogen i sjøtransport. Dette skal oppnås ved å skape et globalt nettverk av leverandører av hydrogen og brenselceller, rederier, rådgivning- og kvalitetssikring- og forskningsinstitusjoner som sammen skal bidra med forskning og utvikling. Ambisjonen er å bidra til forskning innenfor området, ha oversikt over pågående internasjonale aktiviteter, samt å bidra til å legge fundamentet for utvikling av et globalt regelverk på området.

Funding scheme:

ENERGIX-Stort program energi