Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Hydrolift - Robust Industriell Transformasjon

Alternative title: Hydrolift -Robust industrial Transformation

Awarded: NOK 9.2 mill.

Project Number:

282061

Project Period:

2018 - 2021

Funding received from:

Organisation:

Location:

Partner countries:

The Norwegian Research Council supported IPN-project Robust Industrial Transformation (RIT) focused on the development of an innovative fact-based design model and solutions that combine operational data with simulation and lean fact-based design. The project has developed a Design dashboard that can, among other things, handle the display and analysis of real test data, as well as critical information related to design and development. This is made possible through the project's work related to the development of new hardware for data capture from real operation of the products, and innovative algorithms that allow you to, for example, transform a measured force impact measured at a specific location onboard to another location where you have no measurement of forces. This will facilitate design / development / adaptations both in the form of stiffness / strength etc. and not least; this makes it possible to evaluate test results against e.g. simulations and assumptions and thereby achieve more fact-based design. Design context has been central to the project and has focused on the basic assumptions and premises that form the basis for development work of a new boat model. Modularization and platform thinking have been key enablers in this work and have influenced how the companies use this approach. Participating organisations in the project were Hydrolift AS and Viknes Båt og Service AS, SINTEF, Inventas Kristiansand, Jetro AS, Agdir Drift AS and the German Bremer Institut für Produktion und Logistik.

Bedriftene har ikke bare har vært mottakere av ferdige løsninger, men ansatte har vært involvert og bidragsytere i konkrete utviklingsprosesser som har bidratt til kompetanseutvikling og forankring av nye arbeidsmåter. Økt kompetanse og innsikt i designprosessen og hvordan denne kan støttes av datafangst fra reell bruk av produktene har endret fokus i designprosessen. For FoU-partnerne har man oppnådd en rekke virkninger spesielt i forbindelse med økt kompetanse innen prosjektets fokusområder (se Populærvitenskapelig fremstilling av prosjektet der resultater fra prosjektet er adressert). Effekter på samfunnsnivå er at man kan sikre bedre utvikling av båter til riktige kundesegmenter som gjør at man kan oppnå miljøgevinster gjennom riktig design ift. bruk og et bedre båtliv. Den økte FoU-kunnskap utviklet kan spres i akademia og bygges videre på i både nasjonale og internasjonale prosjekter.

Konkurransefortrinn er ikke bare skapt av produkter med reduserte kostnader, rask design og optimal produksjonstid, men også gjennom Produkt-Service-paradigmer som er i stand til å fremme nye forretningsmodeller, skape merverdiløsninger og nye markedssegmenter. Prosjektet Robust Industriell Transformasjon (RIT) adresserer dette gjennom nye løsninger der man fra designfase og til nye produktkonsepter utvikler og øker den endelige merverdi for bedrift og brukere basert på virkelige data. Konkret har RIT sitt utspring i HSP-prosjektet (Håndtering av store datamengder i produktutvikling), et kvalifiseringsprosjekt medfinansiert av Oslofjordfondet. Her har man sett på forutsetninger for at data fra ulike kilder (eksempelvis fra LINCOLN-plattformen) skal kunne brukes i en konkret designkontekst. Det er dette Robust Industriell Transformasjon skal fokusere på. RIT skal utvikle en nyskapende faktabasert designmodell og løsninger som kombinerer operative data med simulering og lean faktabasert design som støtter utvikling av nye båtkonsepter. Håndtering av store datamengder er i stadig større grad sett på som et konkurransefortrinn og er bl.a. et av kjerneelementene i Industrie 4.0. Å skaffe til veie sanntids- og andre typer store datamengder, samt gjøre dette tilgjengelig for analyse og premiss i utviklingsarbeid er imidlertid tids- og kostnadskrevende. Samtidig kommer ofte ikke båtbyggernes egen kompetanse ikke alltid til sin rett. RIT-prosjektet handler om hvordan bedriftene på en mye enklere måte kan fremskaffe og presentere designkritiske data og analyser. I denne sammenheng er utvikling av et "Design Dashboard" som front-end løsning, tilpasset ulike kontekster/båttyper og utviklingsfaser en sentral innovasjon. Dette sammen med bl.a maskinlæring - "Deep Learning". Til denne forskningen har RIT-prosjektet et konsortium av innovative bedrifter og FoU-miljø koblet til sentrale internasjonale prosjekt og nettverk.

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena