Back to search

KLIMAFORSK-Stort program klima

Klimabudskap som engasjerer

Awarded: NOK 0.39 mill.

If we are to keep global warming well below 2 ° C and preferably below 1.5 ° C as stated in the Paris Agreement, the transformation to a low carbon society is urgent. We know a lot about what needs to be done, and much of the policy and technology that will take us to the low carbon society is in place. An important part of what remains is to get people and businesses to use these solutions quickly. Here, communication can play an important role. In this report, we have combined research on climate communication with interviews of five international communication experts to better understand how to communicate efficiently about climate change. Based on this, we have extracted five learning points that we believe are central to the success of climate communication. * The messenger matters * Visible involvement is contagious * Talk locally * Adapt your message to your target audience * Acton changes attitudes

-

Norge står i de kommende årene foran en stor omstillingsjobb: å legge om fra bruk av fossile brensler til et lavutslippssamfunn. Dette er nødvendig for å nå de ambisiøse klimamålene som staten, kommuner og bedrifter har vedtatt. For å oppnå disse målene er myndigheter og bedrifter avhengig av støtte blant befolkningen. Å finne riktig tone i klimabudskap er viktig for å få folk med på en klima- eller bærekraftstrategi. Tidligere forskning har vist at det er viktig å knytte budskapet opp mot sentrale verdier av målgruppen, spesielt for å engasjere velgere på høyresiden. Innramming av budskapet og bildebruk påvirker også folks engasjement. Lokale budskap som vektlegger gevinst ved omstillingen til et lavutslippssamfunn (e.g. utbedring av byen eller boligen) fungerer bedre enn budskap som skaper frykt eller fokuserer på tap (e.g. det er slutt med bilbruk eller nye møbler). Veilederen skal identifisere budskap som fører til endring i holdning og handling blant ulike målgrupper i den norske befolkningen ? også de mer konservative og de som ikke allerede er interessert i klimaspørsmålet fra før. Vi ønsker å hente inspirasjon fra ny forskning og erfaringer innen markedsføring. Vi skal gjennomføre en litteraturstudie og ekspertintervjuer, samt identifisere og teste klimabudskap blant ulike målgrupper. Prosjektet inkluderer to samfunnsaktører som er opptatt av omstillingen til en bærekraftig samfunn - Oslo Kommune og IKEA. De skal bidra til at klimabudskapene som vi skal identifisere gjennom prosjektet kan nå ut til en bred målgruppe.

Funding scheme:

KLIMAFORSK-Stort program klima