Back to search

NAERINGSPH-Nærings-phd

Barnehagens praksis med utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell

Alternative title: Norwegian ECEC practice with selection and availability of play materials

Awarded: NOK 1.7 mill.

In recent years, there has been a considerable increase in Norwegian children attending ECEC. The large proportion of children in ECEC in Norway today reveals the need to access the quality of the place where they spend a lot of time. This Ph.D. project's theme is Norwegian ECEC's physical play and learning environment, focusing on ECEC practice with play materials. Play materials are, in this project, defined as the material available for children in play situations. It may be what we traditionally call toys and books, design materials, technology, reusable materials, or natural materials used for play. The research question is: How does ECEC facilitate children's activities with the selection and availability of play materials in the physical play environment indoors? This study is affiliated with the broader study of Better provision for Norway's children (BePro). BePro is a multimethod study using the quantitative measurement tool ECERS-R to map the overall quality of Norwegian ECEC. Surprising results showed low scores within children's possibilities for activities within the indoor environment. This qualitative study was initiated to gain more in-depth insight into children's access to play materials. The study triangulates methods using semistructured interviews with teachers and observations with field notes and foto. Data was gathered in 2018. The doctoral project aims to generate new knowledge about the selection and availability of play materials and contribute to developing a sound and professional practice in Norwegian ECEC.

-

Målet om full barnehagedekning i Norge har ført til storstilt utbygging av barnehagesektoren de siste årene. Den store andelen av barn i barnehagen i Norge synliggjør behovet for å kartlegge kvaliteten av stedet der de tilbringer så mye tid. Prosjektets hensikt er å få kunnskap om barnehagens praksis med utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og få et innblikk i ansattes egne erfaringer rundt sin praksis med lekemateriell. Lekemateriell defineres i dette prosjektet som det materiellet som er tilgjengelig for barna i leksituasjoner, som det vi tradisjonelt kaller leker, utkledningsleker, rollelek, konstruksjonsleker, formgivningsmateriell, spill, IKT og musikkinstrumenter, men og gjenbruksartikler og naturmaterialer som benyttes til lek. Forskningsdesign er multimetodisk. Kvantitiativ data samlet inn via kartleggingsverktøyet ECERS-R fra forskningsprosjektet Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN) i 205 barnegrupper undersøkes, og komplementeres av en kvalitativ dybdestudie med semistrukturerte intervjuer av barnehagelærere og observasjon av barnehagens praksis. GoBan er en longitudinell studie som følger barna fra de er to år til de starter på skolen. Prosjektets formål er å undersøke hvordan norske barnehager påvirker barnehagebarn, hva som karakteriserer en god barnehage og hvilke faktorer som påvirker barnas trivsel, måloppnåelse og utvikling. Resultater fra de ulike metoder kan til sammen gi et innblikk i norske barnehagers kvalitet. Målet for prosjektet er at det skal generere ny kunnskap om utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og bidra til utvikling av god praksis og profesjonsutøvelse i barnehagen.

Funding scheme:

NAERINGSPH-Nærings-phd