Back to search

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Plattform for universitetskommune

Alternative title: Platform for UniversityCity

Awarded: NOK 5.3 mill.

Trondheim municipality and the Norwegian University of Science and Technology have a partnership contract, "the University Municipality TRD 3.0", organised as a pilot project lasting until 2025. TRD 3.0 was initiated by the municipality authorities as part of their long-term commitment to city development and to provide inhabitants' with the services needed at present and in the future within the context of the authorities' commitment to the United Nations' Sustainability Goals. In order to prepare for the future, the municipality authorities are concerned over the access of the competence resources needed. Likewise, it is vital for the university to be able to provide the knowledge and research which will guarantee that the society in general and in this case, the Trondheim municipality is fit to meet the contemporary and future complex societal changes. The research project, UniverCity3.0 has aimed at evaluating the partners' collaboration and joint actions in "the university Municipality TRD 3.0". The evaluation has followed the logic of trailing research, a model for evaluation aiming at enhancing use. The research project have targeted at concluding whether this model of collaboration between municipality authorities and the university can be a model for other national and international municipalities-universities partnerships, or not. Consequently, the research project UniverCity 3.0's approach has been to analyse the organisational requirements which must be at place as to internalise the partnership as an institutional practice. As for municipalities and universities to gain effects of an agreement of systematic collaboration on public innovation and competence development we find that the building of a project organisation is of vital importance. We also find that the structuring of this project organisation must consist of personnel with strategic decision making power in the two organisations respectively. In this way the realization of the agreement will be in line with the partner-organisation's ability and motivation for achieving their social missions. Based on the evaluation of TRD3.0 three implications are emphasized in order for other municipalities and universities to commit to similar agreements. Firstly, building an organisational structure involving strategic decision makers must be prioritized. Secondly, we recommend the partners to start their collaboration by focusing on defined thematic areas. Finally, a recommendation is made on not to include other actors in the agreement and organisational structure until the partner-organisations jointly have reached a shared understanding of the benefits of collaboration and finding an effective practice of joint development of the municipality and university alike.

Universitetskommunesamarbeidet mellom Trondheim kommune og NTNU er et eksempel til etterfølgelse for andre kommuner og universitet som vil inngå forpliktende samarbeid, og prosjektet har derfor en meget stor nytteverdi. Gjennom følgeforskningsprosjektet er det godt dokumentert hvordan samarbeidet er organisert, hva som er innholdet i samarbeidet, hvordan styringslinjene i partnerorganisasjonene setter strategisk retning, og hvilke resultater som er oppnådd. Det at samarbeidsavtalen nå er forlenget til 2025 viser at partnerorganisasjonene erfarer at sitt samfunnsoppdrag lar seg løse bedre gjennom samarbeid med hverandre. Basert på erfaringene i TRD3.0 vil vi trekke fram tre implikasjoner for etablering av tilsvarende samarbeid mellom andre kommuner og universitet. For det første må det bygges en organisatorisk struktur som forvalter målene med samarbeidet, og i strukturen må det sitte personer som har myndighet og mandat til å foreta prioriteringer for samarbeidet. Kommunedirektører og dekaner er her viktige roller. Det bør også settes av ressurser til prosjektledelse slik det er gjort i TRD3.0. Men, de færreste kommunene har mulighet til å ansette mange prosjektledere. Der hvor man for eksempel ansetter én prosjektleder er det ekstra viktig at vedkommende har lett tilgang til å diskutere med det eller de samarbeidsutvalgene som opprettes. For det andre anbefaler vi at man i et universitetskommunesamarbeid fokuserer hvilke tematiske innsatsområder det skal samarbeides om. For en mindre distriktskommune vil det være fornuftig å starte med ett eller to tema. Her kan Orkland kommunes påbegynte ide om «Universitetssykehjem» være et eksempel. Vi kan også se for oss at flere mindre kommuner går sammen i et konsortium om å inngå en forpliktende samarbeidsavtale med et universitet eller en høyskole, og der hvor kommunene har ett felles mål de ønsker å oppnå. Vår siste anbefaling er at universitetskommunesamarbeid "rendyrker" og utvikler en sterk allianse mellom universitet og kommune. Sammenlignet med typiske modeller for nettverksallianser i store satsninger, som for eksempel 'Trippel Helix' eller 'Pentagon' (jf. Brekke 2021), har Trondheim kommune og NTNU bevisst latt være å invitere med næringslivsaktører, frivillige organisasjoner og regional forvaltning i arbeidet med å bygge opp TRD3.0 Dette har sikret en sterk kobling mellom forskning, utdanning og kommunal kompetanse som grunnleggende byggesteiner i oppbyggingen av et solid forskningsbasert kunnskapsgrunnlag for innovasjonsarbeidet

Trondheim kommune og NTNU har etablert et unikt pilotsamarbeid, Universitetskommunen Trondheim TRD3.0, med ambisjon om å fremme bærekraftig utvikling gjennom kunnskapsbasert innovasjon, omstilling og digitalisering, og der ny kunnskap skal utvikles i lærende nettverk. Den overordnete idéen for UniverCity3.0 er å undersøke hvordan Trondheim kommune og andre større og mindre bykommuner kan oppnå gevinster av slike "universitetskommunesamarbeid", uavhengig av om det er et universitet innenfor kommunegrensen eller ikke. Prosjektets hensikt er å sette samarbeidet mellom Trondheim kommune og NTNU inn i en bredere kontekst, der særtrekk ved flere byer og i regionen tas hensyn til. Utvikling av en generisk modell for moderne universitetskommunesamarbeid vil være en internasjonalt ledende organisatorisk innovasjon. Å samarbeide innenfor en universitetskommunemodell vil innebære gjennomgripende endringer i måten kommuner og universitet tilnærmer seg kompetanseutvikling, organisering, ledelse, styring og samhandling med omgivelsene, og måten teknologiutvikling og digitalisering vektlegges. Implisitt ligger et behov ikke bare for å bygge nye organisatoriske strukturer, men for å transformere egen og andres oppfatning av kommuners, universiteters og regioners rolle i tjeneste- og samfunnsutvikling. De forskningsmessige problemstillingene som legges til grunn er: Hvordan kommer Trondheim kommunes ønske om å bygge kapasitet for bærekraftig og behovsdrevet tjenesteinnovasjon gjennom samarbeid med NTNU til uttrykk i kommunens interne utviklingsarbeid? Hvordan ivaretas medvirkningsdimensjonen? og Hvilke organisatoriske og ledelsesmessige faktorer synes særlig å påvirke mulighetene for å realisere gevinstpotensialer i samarbeid mellom ulike kommuner og universitet? UniverCity3.0 bidrar til utvikling av en potensielt banebrytende plattform for nødvendig kunnskapsutvikling og nye løsninger for hele kommunesektoren.

Funding scheme:

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune