ZeFF is a project done by 5 relevant companies in a consortium.
ZeFF show that it is possible
-to reduce resistance and thereby energy comsumption by over 35%
- to sail zero emission on short and very long distances
- improve comfort for passengers
Prosjektet har så langt hatt full måloppnåelse, og er nå i full gang med realisering av prosjektet, nå i fase 3 etter 1/1-2021
• Utvikle et kompakt, aerodynamisk og høy-effektiv hydrofoil-design og vise at energieffektiviteten til dette designet er mye bedre enn dagens hurtigbåter.
Dette er «ZEFF» konseptet.
• Sammenligne ZeFF måltall opp mot dagens båter som benyttes på disse rutene.
• Utvikle en «state-of-the-art» løsning for et maritimt null-utslipp energisystem, som kan benyttes på begge konsepter. Dette energisystemet vil være basert på bruk av a) tilgjengelig batteriteknologier b)PEM brenselcelleteknologi.
• Utvikle en skreddersydd energiforsyningslogistikk, inkludert i en effektiv, ny-utviklet flytende passasjerterminal, for hver av de tre rutene som sikrer at hurtigbåtene kan tilføres energi og benyttes i trafikk uten at dette påvirker negativt gjeldende tidstabeller.
• Utvikle løsninger og beregne kostnader for både flytende og trykksatt hydrogen bunkring og lagring, og gjøre en sammenliknende analyse.
• Gjennomføre en risikoanalyse (risikobasert design) for å vise at batteri/hydrogen-drevne hurtigbåter har like god eller bedre sikkerhet i forhold til eksisterende,dieseldrevne båter.
• Konsortiet vil på dette grunnlag gi en anbefaling for konseptene og deres egenskaper knyttet til drift på de ulike rutestrukturene.