Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

SKI ALIVE - Digital plattform for skiproduksjon

Alternative title: SKI ALIVE - digital platform for production of cross country skis

Awarded: NOK 11.5 mill.

Project Number:

296167

Project Period:

2019 - 2023

Funding received from:

Organisation:

Location:

Madshus is the oldest, still operating, producer of cross-country skis in the world. Their factory at Biri, Norway, delivers advanced racing and entry level skis where the design is optimized with regards to material quality, shape, weight and ski-snow properties. With years of qualified feedback from elite skiers, the skis have been designed to deliver the highest level by improving and balancing grip, downhill stability, maneuvering, and response during acceleration and sprints. The athletes are different and have different preferences and properties, and accompanying the improvement of the individual ski properties, extensive testing and process development has also paved the ground for customizing skis based on the athletes, track profiles and skiing conditions. Digitizing processes is an important element in the Madshus’ production philosophy. Central processes like molding and adjustment of the ski properties are important to control repeatability with high precision. This will again reduce the possible number of products outside spec and defects, and increase the general knowledge of modern ski constructions and production. By building a digital platform where the ski design constantly can be developed, dynamic analysis of information collected from raw material, production chain, testing of the products and feedback from the users will contribute to even better understanding of new developments and processes. By linking feedback directly from field testing to production parameters and existing design, the main goal has been to develop an automated process that will contribute both to product and process development. The results of the project are: *An infrastructure and holistic handling of information in the information chain from factory processes to ski field tests has been built and established *A dedicated database and web application solution for ski tests in the field *An analysis of the product quality based on instrumentation and monitoring of relevant process parameters in the molding area has been established and accomplished *The defect handling in the factory has been further digitized and is now giving the operators a real time feedback to implement corrective actions much earlier *Digital tool for analysis of the ski properties, in particular camber adjustment with a score generator, which makes it easier for the operators to adjust the production to new models when that is planned *Real-time feedback on large TV screens in dedicated areas in the factory has been introduced. This makes it easier and more reliable for the operators to follow progression through the week and take corrective measures when for example defects occur

Prosjektet har hatt som mål å oppnå en bedre evne til å repetere såkalte "gullpar" i produksjonen og sikre økt markedsandel, samt å bedre kvaliteten for å redusere vrak og reklamasjoner. Gjennom en sikrere igangkjøring av nye modeller ved å bruke digitaliserte maler og tilbakemeldingssystem klarer vi å sikre en mye jevnere produksjon selv om vi har en relativt stor fleksibilitet for å dekke markedets behov og ønsker også med relativt korte tidsfrister. Dette sikrer oss et godt rykte og større villighet blant kundene til å realisere oppsjonsordre og supplering fra oss som leverandører. Videre er det og sikret en positiv effekt i f forhold til responstiden operatørene nå kan reagere på avvik i produksjonen på. Ytterligere digitalisert avvikshåndtering muliggjør sanntids tilbakemeldinger i stedet for ukesbaserte rapporter. Dette reduserer vrakandel og øker effektiviteten i produksjonen. Selv om Madshus opplevde en økt omsetning i 2022 så ser vi at forbrukermakedet har endret seg noe etter pandemien. Kostnader knyttet til vareproduksjon har økt og dette utfordrer verdiskapningspotensialet. Men nettopp derfor er det veldig viktig å satse på FoU for å utvikle produkter og prosesser, og kanskje viktigst av alt de ansatte. Vi skal være en høykompetanse bedrift der kunnskapen og involveringen fra de ansatte er viktig. I gjennom denne type prosjekter har vi mulighet til å gjøre nettopp dette ved at FoU-partnere kan fasilitere aktiviteter vi selv hadde hatt liten eller ingen mulighet til å utføre. Dette gjør oss i stand til å møte utfordringene som kommer de neste årene. Resultatene i dette prosjektet er i aller høyeste grad med på å posisjonere oss som en attraktiv leverandør både i Norge og for våre samarbeidspartnere i utlandet. I tillegg så har resultatene i prosjektet vært med på å øke kvaliteten og egenskapene til produktene vi kan tilby våre sponsede utøvere. Ved bruk av høyteknologisk sensorikk på både kroppen og på skiene har vi klart å analysere skiteknikk ned til minste detalj. Dette vil og kan hjelpe til med utvikling og spissing av produktene som brukes på aller høyeste nivå i World Cup. Dette er kunnskap vi kan videreføre i andre produktsegmenter slik at vi kan tilby enda bedre produkter fremover.

Madshus er vedens eldste produsent av langrennsski, og i dag den nest største på markedet. Fra fabrikken på Biri leveres racingskiene, som er de mest avanserte skiene i verden, både med tanke på materialer, utforming, vekt og definerte egenskaper. Med kvalifiserte tilbakemeldinger fra eliteløpere over mange år, er skiene utviklet til å yte maksimalt for å få feste i motbakker, til stabilitet i utforkjøring, manøvrering i sving, og til å svare i spurt. Løperne er ulike og har forskjellige preferanser, men etter årelang produkt- og prosess- utvikling, og omfattende testing, har man kommet langt i å gi løperne tilpassede ski til ulike fører og løypeprofiler. I Ski Alive vil vi digitalisere vår godt etablerte støpeprosess slik at variasjoner i temperatur, trykk, innlegg av råvarer, spennstilling etc. bedre kan kontrolleres. Målet er at dette vil bidra sterkt til bedre repeterbarhet, mer presis produksjon, mindre avvik og vrak, og til å generelt øke kunnskapsnivået omkring moderne skikonstruksjon. Madshus ønsker også å bygge en digital plattform der ski-designet kontinuerlig kan utvikles basert på en dynamisk analyse av informasjonen samlet fra råmaterialer, produksjonskjeden, skitesting i felt og tilbakemelding fra utøverne. Løpernes og testernes tilbakemeldinger skal resultere i enda bedre ski ved at informasjonen blir digitalisert, analysert, og automatisk linket opp mot tilhørende design parametere i støpeprosessen samt andre produksjons parametere. Hovedresultat - en digital plattform for skiproduksjon med: • Hardware og software nødvendig for å realisere et nytt instrumentert støpesystem • Enhetlig skidatabase som samler og kobler data (produkt-, prosess-, og felttest-data) • Verktøy: Algoritmer og software som støtter opp under eksplorativ data-analyse, -modellering og -skidesign.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena