Back to search

ENERGIX-Stort program energi

Havyard - Zero-Emission ROPAX Vessel

Alternative title: Havyard - Nullutslipps ROPAX fartøy

Awarded: NOK 19.3 mill.

Project Manager:

Project Number:

296172

Project Period:

2019 - 2024

Funding received from:

Organisation:

Location:

Batteries are currently used for zero-emission propulsion on short parts of a voyage. However, even with the world?s largest battery packages, a large ship like the Kystruten coastal route can currently only sail emission-free for between one and two hours. So how can we get the big ships to go further at high speeds without emissions? Hydrogen is an important answer to this problem. It is also an important answer to how we can meet the International Maritime Organization`s (IMO) requirement to halve greenhouse gas emissions from shipping by 2050. FreeCO2ast will use fuel cells that are significantly larger than anything previously used on ships. This entails challenges for the suppliers who need to scale up and find solutions for a hydrogen system on board. The system will be installed on board a ship that can only make short yard stays, and the installation and start-up needs to happen fast. FreeCO2ast will work with the Norwegian Maritime Authority, the Norwegian Directorate for Civil Protection and DNV GL to find solutions that can have the system approved as an alternative design. At the same time as the development work on the on-board systems, it is also necessary to find solutions for hydrogen production, storage and fuelling. This is currently a sparse area of development. FreeCO2ast is not only a project for a single vessel on a single route. The knowledge reaped from FreeCO2ast can change the whole shipping industry. FreeCO2ast may also be a key to achieving the UN targets on halving greenhouse gas emissions from shipping In 2019 the project evaluated available technologies and solutions and concluded with a concept design for the hydrogen system. Collaboration agreements have been signed with Linde as a fuel storage system supplier, and Powercell as a fuel cell supplier, and the consortium is now embarking on an Approval in Principal process, which aims to lift the concept into a solution that can be certified and ready for the market.

I Havyard Pilot-E-prosjektet skal det utvikles, installeres og demonstreres nullutslippsteknologi for energiproduksjon for sikker drift av kystruteskip. Teknologien skal muliggjøre seiling av større skip med nullutslipp over lengre strekninger og med høy fart, ved bruk av hydrogen- og batteriteknologi. Havyard Group ASA som integrert leverandør av skip, skipsdesign og teknologisystemer for skip har betydelig posisjon i markedet for nullutslippsskip, og bygger nå 13 nullutslippsferger med batteriteknologi. Gjennom prosjektet skal kompetanse og utviklingskapasitet styrkes betydelig, og gjennom felles innsats med ambisiøs kunde, Havila Kystruten AS og ledende FoU-miljøer ved Sintef Ocean og Prototech skal banebrytende installasjoner utvikles og implementers. FoU-utfordringer for implementering av høykapasitets nullutslippsteknologi er knyttet til marinisering av brenselcelleteknologi som skal oppskaleres mange ganger mot tidligere erfaringer, valg av funksjon- og systemprinsipper, effektivitet og levetid for teknologien, integrasjon med øvrige systemer på fartøy og implementering i helhetlig design av fartøy. Tilgang til nullutslippsenergi og teknologi for drivstofflogistikk helt fra kilde til energisystem er vesentlig FoU-utfordring. Teknologien skal resultere i drifts- og investeringskostnader som muliggjør aktuelle teknologivalg. Etterspørsel etter teknologi og fremtidig betalingsvilje hos både redere og sluttkunde må avklares. Ønsket og ambisjonen om redusert klimagassutslipp gjennom teknologiskift for maritim transport er utvetydig innen norsk og internasjonal næring, hos myndigheter og i samfunnet som helhet. Dette viser behovet, og også det betydelige markedspotensial. Utviklet teknologi vil kunne anvendes i de fleste typer fartøy som seiler i kystnære farvann. Prosjektet skal gjennom innretning og resultater kunne gi en tydelig påvirkning på fremtidig klimagassutslipp fra skip.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

ENERGIX-Stort program energi