Back to search

TRANSPORT-Transport 2025

Be-Insight - plattform for automatisk billettering, nye forretningsmodeller og optimalisering for mobilitetsindustrien

Alternative title: Be-Insight - platform for automatic ticketing, new business models and optimisation for the mobility industry

Awarded: NOK 9.2 mill.

Project Manager:

Project Number:

309716

Application Type:

Project Period:

2020 - 2022

Funding received from:

Organisation:

Location:

The purpose of the project was to enable automated ticketing (Be-In, Be-Out) and new business models in public transport, as well as to improve travel flow and behavior analysis for the mobility industry. The project has revealed that it is possible to calculate the means of transport the user is conducting using sensor data from the phone's sensors that do not require technical consent. The results are very good and with high precision. The project has also shown that this can be done on the phone, without interaction with cloud services to preserve privacy and without compromising battery life so that the user experience is poor. In summary, the project has proven that the results of the data processing on the device, in real time, in a privacy friendly manner, enables automated ticketing. With this as a starting point, the project and the partners have also found that the technology will enable new business models for public transport authorities with different degrees of incentive schemes that can be linked directly to the companies' sustainability goals. A practical and important effect is also access to far more actual travel flow data that can be used for operational optimization and better public transport services over time. It still remains to be understood whether the product and service "automated ticketing" is something the consumer wants, the project revealed that this was not clear based on interviews of public transport operators and suppliers.

Virkninger og effekter av resultatene fra prosjektet er både kortsiktige og langsiktige. Kortsiktig har prosjektet bevist at automatiser billettering er mulig, ved hjelp av sensordata som ikke krever teknisk samtykke fra sluttbrukeren. Dette er nytt og har skapt stor interesse for videre arbeid med teknologien. Kortsiktig vil vi se mange kollektivaktører gjennomføre piloter der sluttbrukeren får en enklere reisehverdag fordi telefonene fungerer som en dynamisk billett som igjen vil åpne for nye forretningsmodeller for kollektivaktørene og nye insentivordninger for sluttbrukeren. Langsiktige virkninger og effekter er at sluttbrukere vil kunne oppleve kollektivreiser som mer friksjonsfrie og enklere, dette har historisk sett påvirket bruken av slike tjenester positivt som igjen kan knyttes til bærekraftsmålene til kollektivaktørene. I kjølvannet av Covid-pandemien er det dessuten oppstått andre reisebehov og reisemønstre som man trenger bedre data på, teknologien fra prosjektet tilgjengeliggjør det som igjen vil kunne forbedre reisetilbudet opp mot reellt behov og optimalisere driften. Prosjektet har dessuten skapt en langt bredere forståelse av hva som er mulig vha sensorer i mobiltelefonen uten at det forholdsmessig påvirker hverken personvernet eller batteribruken i særlig grad. Dette gir resultater for fluxLoop på en måte som sikrer videre fokus på teknologiene og de kommersielle mulighetene som ligger der, nasjonalt og internasjonalt.

Formålet med prosjektet er å muliggjøre automatisert billettering (Be-In, Be-Out) og nye forretningsmodeller innen offentlig transport, samt å bedre reisestrøms- og adferdsanalyse for mobilitetsbransjen. Dette vil gjøre reiseopplevelsen mer friksjonsfri, sikrere og rettferdig, og stimulere til økt bruk av miljøvennlig persontransport. Dette vil gjøres mulig ved hjelp av unik teknologi. Med sensorene i de reisendes mobiltelefoner og andre datakilder, vil vi forstå mobiltelefonens posisjon svært nøyaktig. Ved hjelp av denne løsningen vil mobilitetsaktørene kunne basere automatisert billettering og få mer innsikt for videre optimalisering av tjenester. De reisende vil oppleve dette som «en billettfri» hverdag med mer rettferdig prising med positive miljømessige og sikkerhetsmessige konsekvenser. Potensialet er globalt. De mest sentrale FoU-utfordringene vi regner med å møte i prosjektet: • Sanntidsdetektering av personer i ulike transportmidler • Minimere nødvendig datamengde overført fra passasjerenes mobiltelefoner til skytjenesten for nøyaktig detektering • Komme frem til hvilke sensorer som bør bli brukt og hvordan data fra disse kan kombineres til å oppnå en så høy nøyaktighet som mulig. • Minimere mengden arbeid krevd av tjenester i skytjenesten for å gjennomføre de nødvendige kalkulasjonene for dermed å tilrettelegge for skalering av antallet brukere. Potensialet for anvendelse er enormt. Den automatiske billetteringen, samt innsikten i reisestrøm- og adferd som innovasjonen representerer er noe markedet både nasjonalt og internasjonalt har etterspurt i flere år. Sammensetningen av prosjektpartnere med to aktuelle markedsaktører sørger for tilgang til reelle produksjonsmiljøer, samt testing og skissering av nye forretningsmodeller som øker sannsynligheten for suksess i piloten og videre realisering i markedet.

Funding scheme:

TRANSPORT-Transport 2025