Back to search

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Forankre innovative offentlige anskaffelser i kommunene

Alternative title: Anchoring innovative public procurement in municipalities

Awarded: NOK 5.8 mill.

In order to solve complex societal challenges, innovative procurement must become general practice in Norwegian municipalities by management engagement and targeted education of the people involved in the organisation. The OECD concluded in 2017 that Norway?s main challenge in innovative procurement is to come "from good examples to general practice". Norway must to a larger extent consider innovative procurement as a strategic tool to manage and improve the public sector and must become better at implementing innovative procurement. If innovative procurement is to become general practice, it is not enough that a few enthusiasts in the municipalities gain experience from individual pilot projects. Municipalities must gather and systematize the experience across employees and across projects in order for the municipality?s practices and expertise to continuously develop and mature. The competence must be anchored in the municipality?s management and the units in which innovative procurement is implemented. It is especially important to strengthen the competence to interact, both internally between units, and externally with suppliers and other actors in the ecosystem surrounding the municipality. In FORAN, Trondheim municipality, Bergen municipality and Kristiansand municipality will work with NTNU, Trøndelag Research and Development and the National Programme for Supplier Development to develop a new organisation and management model for streamlining and anchoring innovative procurement in the municipality. The model will not only identify the most important elements of a municipality's competence in innovative procurement, but also measures to strengthen and further develop it. By establishing a common ground for dialogue and communication this will create synergies for a better understanding of the potential innovative procurement is as a strategic tool for development, innovation and sustainable procurements. Today, only 2% of the procurement projects in Norway are innovative despite the fact that the need for innovative procurement has long been high on the public agenda with a view to spur innovation that is good for citizens, good for the municipalities, and good for the suppliers. The developed model will therefore be an important step towards the goal of at least 10% of all public procurement projects being innovative.

I dag gjennomføres mindre enn 2% av offentlige anskaffelser i Norge som innovative offentlige anskaffelser (IOA). OECD konkluderte i 2017 at hovedutfordringen for Norge innenfor IOA er å komme «fra gode eksempler til generell praksis». Det er derfor et stort behov for å øke antall IOA, samtidig som det er nødvendig å sikre at disse gjennomføres på en kostnadseffektiv måte og med høy kvalitet i prosessen. Forskning viser at gjennomføring og forankring av IOA er utfordrende, både på grunn av forhold i kommunens indre kontekst (innovasjonskultur, -prosesser, -kompetanse og strukturer), og i den ytre konteksten (innovasjonsøkosystemet, og spesielt leverandørene og andre kommuner). Innovasjonsidéen i prosjektet er å utvikle en organisatorisk innovasjon i form av en helhetlig modell for utvikling av kommuners innovasjonskapabilitet for anskaffelser. Modellen skal synliggjøre de elementene (evner, ferdigheter og kompetanser) som kommunen må styrke for å mestre og forankre kommunens IOA internt som generell, god praksis, og som fremmer mer verdiskapende samspill med eksterne aktører i økosystemkontekstene rundt kommunens IOA. Gjennom å utvikle og styrke kommunens innovasjonskapabilitet på anskaffelser kan man forbedre praksis innen (og resultater av) individuelle anskaffelsesprosesser hvor den innovative anskaffelseskapabiliteten aktiveres. Modellen baseres på praksisnær aksjonsforskning av tre kommuner (Trondheim, Bergen og Kristiansand) og deres kontekst. Målet er at IOA skal skape økonomisk, miljømessig og sosial verdi for alle involverte. Bedre samspill med leverandører vil fremme kommunenes rolle som næringsutvikler og styrke leverandørenes konkurransekraft. Samspill med andre kommuner vil styrke markedspåvirkningen og sikre både skalering og effektiv spredning av innovasjon. Samspill med aktører som tilbyr bistand innen IOA vil styrke kommunenes evne til å skape innovasjon gjennom offentlige anskaffelser, og sikre velferdssamfunnet for fremtiden.

Funding scheme:

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune