Back to search

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Developing hologram technology for the facilitation of knowledge transfer and learning. Creating a generic hologram based learning platform.

Awarded: NOK 99,999

I dagens kunnskaps samfunnet er kunnskap den viktigeste ressursen for organisasjoner, enkeltpersoner og samfunnet. Land, arbeidskraft, kapital - økonomenes tradisjonelle produksjonsfaktorer - forsvinner ikke, men de har blitt sekundære. Samtidig produserer spesialisert kunnskap i seg selv ingenting. Kunnskap kan kun være produktivt når det er integreres i en oppgave. Hensikten med og funksjonen til enhver organisasjon er integrering av spesialiserte kunnskaper i en oppgave. I et samfunn hvor ny kunnskap og innovasjon skjer eksponentielt er kritisk at organisasjoner utvikler og utnytter læringsplattformer som gjør det mulig å tilegne seg kunnskap effektivt. Det er særlig to elementer som er kritiske, 1) tilgang til den beste kunnskapen og kunnskapsformidleren, og 2) forståelsen av kunnskapen. Den første er kanskje den mest utfordrende da kunnskap og kunnskapsformidlerne ofte er spredt rundt om i verden geografisk, i ulike tidssoner, og har begrenset med ressurser/kapasitet til å dele sin kunnskap. Når det gjelder forståelse av kunnskapen som formidles er læringsmetodikk helt essensielt, dette er særlig gjeldene når vi snakker om kompleks kunnskap, forsking har her vist at visualiseringsmetodikk øker oppfatningsevnen av kunnskapen som formidles signifikant, og det er her hologram teknologi har en helt usedvanlig effekt. Vi ønsker å løse disse to hovedutfordringene ved å utvikle en generisk hologrambasert læringsplattform som kan benyttes på tvers av ulike typer organisasjoner og er uavhengig av type kunnskap som skal deles/formidles. Teknologien skal kunne integreres med andre typer teknologiske plattformer feks. BIM, CAD programmer osv. Ideen er å utvikle et verktøy hvor kunnskapsformidleren kan formidle kunnskap uten å måtte være fysisk tilstede blant de som skal tilføres ny kunnskap, men samtidig skal det oppleves som om vedkommende var tilstede fysisk. I tillegg vil kunnskapsformidleren kunne benytte seg av «hologramiserte læringsverktøy» i læringsrommet.

Funding scheme:

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020