Back to search

PROFORSK-Skole og samfunn

Demokrati, retorisk medborgerskap og kritisk tenkning

Awarded: NOK 0.66 mill.

Deltakerne er Vestland fylkeskommune, forskere ved Universitetet i Bergen (UiB) og Universitetet i Oslo (UiO), tre samarbeidsskoler samt lærere og elever ved disse skolene. Prosjektet vil kartlegge behovet for undervisningsmateriale og -opplegg innen undervisningen i retorikk, demokrati og medborgerskap, utvikle og utprøve dette, og implementere det i prosjektets tre samarbeidsskoler, samt i samarbeidsprosjektet Ta ordet!’s arbeid med retorikk i skolen. Gjennom Ta ordet! og talekonkurransens nettsider, vil undervisningsopplegg- og materiell som utvikles gjøres tilgjengelig for alle landets skoler. Det vil også de vitenskapelige, metodiske og kritiske innsiktene som skapes, i form av forskningsartikler. Med dette vil et utbytte av prosjektet også være økt vitenskapelig interesse for og kunnskap om pedagogiske prinsipper og undervisning i retorikk, medborgerskap og demokrati. På denne måten sikrer prosjektet en nær forbindelse mellom undervisning og forskning. Et viktig utbytte vil være konkret samhandling mellom fylkeskommunen som skoleeier, skoler og lærere samt forskningsmiljø. Dette vil gi aktørene en bedre forståelse for hverandres situasjon og legge til rette for fremtidig samarbeid. Videre vil fylkeskommunen og skolene få økt kompetanse innen kritisk tenkning og vitenskapelig metode fra forskningsmiljøene ved UiB og UiO, på feltene retorikk, demokrati og medborgerskap, som er kommet inn som sentrale tema i det nye læreplanverket. Denne vil igjen påvirke undervisningen og dermed elevenes hverdag og kompetanse. I sum bidrar altså prosjektet til å styrke lærernes og elevenes 1) innsikt i retorikk som kritisk tenkning om samfunnet, 2) forståelse for meningsutvekslingens plass i et moderne samfunn, 3) evne til å forstå og uttrykke seg retorisk.

Funding scheme:

PROFORSK-Skole og samfunn