Back to search

H20-LEIT-LEIT-ICT-Information and Communication Technologies

Trustable architectures with acceptable residual risk for the electric, connected and automated cars

Awarded: NOK 5.3 mill.

Trustable architectures with acceptable residual risk for the electric, connected and automated cars

Independent validation is fundamental to emphasise the capability and safety of any solution in the electric, connected and automated (ECA) vehicles space. It is vital that appropriate and audited testing takes place in a controlled environment before any deployment takes place. As the software and hardware components come from multiple vendors and integrate in numerous ways, the various levels of validation required must be fully understood and integration with primary and secondary parts must be considered. The key targets of ArchitectECA2030 are the robust mission-validated traceable design of electronic components and systems (ECS), the quantification of an accepted residual risk of ECS for ECA vehicles to enable type approval, and an increased end-user acceptance due to more reliable and robust ECS. The proposed methods include automatic built-in safety measures in the electronic circuit design, accelerated testing, residual risk quantification, virtual validation, and multi-physical and stochastic simulations. The project will implement a unique in-vehicle monitoring device able to measure the health status and degradation of the functional electronics empowering model-based safety prediction, fault diagnosis, and anomaly detection. A validation framework comprised of harmonized methods and tools able to handle quantification of residual risks using data different sources (e.g. monitoring devices, sensor/actuators, fleet observations) is provided to ultimately design safe, secure, and reliable ECA vehicles with a well-defined, quantified, and acceptable residual risk across all ECS levels. The project brings together stakeholders from ECS industry, standardization and certification bodies (e.g. ISO, NIST, TUEV), test field operators, insurance companies, and academia closely interacting with ECSEL lighthouse initiative Mobility.E to align and influence emerging standards and validation procedures for ECA vehicles.

Funding scheme:

H20-LEIT-LEIT-ICT-Information and Communication Technologies

Funding Sources

Thematic Areas and Topics

Portefølje InnovasjonUtviklingsarbeidIKT forskningsområdeIKT forskningsområdeSmarte komponenterBransjer og næringerIKT-næringenPortefølje Energi og transportPolitikk- og forvaltningsområderIKT forskningsområdeDigital sikkerhetPolitikk- og forvaltningsområderDigitaliseringLTP3 Samfunnsikkerhet, sårbarhet og konfliktDigitalisering og bruk av IKTFNs BærekraftsmålMål 11 Bærekraftig byer og samfunnBransjer og næringerPortefølje Demokrati og global utviklingLTP3 Muliggjørende og industrielle teknologierVerifisering, pilotering, demonstrasjon (ny fra 2014)Portefølje ForskningssystemetTransport og mobilitetLTP3 Bærekraftige byregioner og transportsystemerLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetPolitikk- og forvaltningsområderForskningInternasjonaliseringBransjer og næringerTransport og samferdselAnvendt forskningPolitikk- og forvaltningsområderSamferdsel og kommunikasjonPolitikk- og forvaltningsområderForsvar og sikkerhetIKT forskningsområdeProgramvarer og tjenesterKlimarelevant forskningLTP3 IKT og digital transformasjonFNs BærekraftsmålIKT forskningsområdeRobotikk, automatiseringLTP3 Uttesting og kommersialisering av FoULTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevneIKTIKT - Bruk og anvendelser i andre fagSamfunnssikkerhetLTP3 Klima, miljø og energiLTP3 Samfunnssikkerhet og beredskapPortefølje Muliggjørende teknologierInternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidDigitalisering og bruk av IKTPrivat sektorPolitikk- og forvaltningsområderNæring og handelIKT